Nu har vi fått en förfrågan

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ja dun ELA!!!! Vi är många så följer detta med spänning... Hur gick det med kommunen som ringde????
 
Ja kommunen som ringde var här och uppdraget de hade åt oss kändes intressant men de skulle hälsa på fler eventuella familjehem och om jag förstod rätt skulle tjejerna själv få vara med och besluta valet av familjehem i slutändan. De skulle höra av sig om max två veckor, idag har det gått en vecka.

Kommunen som inte kom sist gång kom idag i stället och gav oss information om pojken. Informationen som vi fick idag stämde inte riktigt överens med den information vi tidigare fått.
Vi är väldigt tveksamma till detta då vi inte vet om vi har kunskap och kapacitet till detta uppdrag men kommunen var ganska påstridig och medade att vi skulle få bra stöd och vägledning men jag vet inte....

Skulle vilja berätta lite mer om uppdraget men vet inte hur mycket jag vågar nämna, vore skönt att få lite tips och råd från er mer erfarna.
Det jag först var orolig för att min som och denna kille ska bli för lika i ålder och ha samma behov känns inte som någon oro längre då det är alldeles för stor skillan emellen som.
Killen har stora problem med gränssättning och att gå till skolan. Han är ganska otrevlig med dålig självkänsla.
 
ela sa:
Ja kommunen som ringde var här och uppdraget de hade åt oss kändes intressant men de skulle hälsa på fler eventuella familjehem och om jag förstod rätt skulle tjejerna själv få vara med och besluta valet av familjehem i slutändan. De skulle höra av sig om max två veckor, idag har det gått en vecka.

Kommunen som inte kom sist gång kom idag i stället och gav oss information om pojken. Informationen som vi fick idag stämde inte riktigt överens med den information vi tidigare fått.
Vi är väldigt tveksamma till detta då vi inte vet om vi har kunskap och kapacitet till detta uppdrag men kommunen var ganska påstridig och medade att vi skulle få bra stöd och vägledning men jag vet inte....

Skulle vilja berätta lite mer om uppdraget men vet inte hur mycket jag vågar nämna, vore skönt att få lite tips och råd från er mer erfarna.
Det jag först var orolig för att min som och denna kille ska bli för lika i ålder och ha samma behov känns inte som någon oro längre då det är alldeles för stor skillan emellen som.
Killen har stora problem med gränssättning och att gå till skolan. Han är ganska otrevlig med dålig självkänsla.
Hej!
Verkar som en kille med dåliga erfarenheter. Med eget i bagaget kan jag säga att det kan vara tufft i början men sedan går det nog bara bättre o bättre allt efter som han får förtroende för Er och skolan. känner man sig trygg och blir bra bemött så växer man .
Men vägen dit kan vara lång med både upp o nedförsbackar.
Så svårt att råda allt beroende på vad man har för erfarenhet tidigare. Och sedan hur mycket hjälp man kan få på vägen.
:?
 
Hej!!

jag tycker du ska prata med handläggaren o få så mycke bakgrundsinfo som möjligt,

ställ mycke frågor var frågvis. sen hör om skola och annat, hör om det finns syskon.

Ja det är aldrig bara en tex 12-åring som kommer man gärna gärna flera på köpet.

Lycka till det här är en väldig resa man gör.
 
Mycket har hänt sedan sist jag skrev...

Vi tackade nej till pojken, känndes svårt men ändå rätt. Flickorna valde de ett hem till närmare deras tidigare hem. Så nu stod vi där igen, utan barn och förfrågningar.

Efter bara någon vecka får vi en ny förfrågan från samma kommun som pojken om en äldre tonårstjej. Känndes bra och vi beslutade oss för att tacka ja. Sen nu i sluttampen visade det sig att de skulle göra ett försök till att flickan skulle stanna med sin mamma, visst funkar det är det ju jättebra men vi kan inte låta bli att bli besvikna.

MEN idag ringde dom igen, nu handlade det om ett yngre barn med autism. Ett yngre barn har vi ju pratat om att vi vill ha men autism är inget vi är direkt bekanta med. Känns just nu som man slits i två stycken, inte trodde jag att det skulle vara så tufft att "vänta barn"

Några med erfarenheter av yngre barn med autism?
 
Oj då!Just när det gäller Autism finns det ju hur många "grader" som helst nästan......från autistiska drag till väldigt grav autism.

Har själv varit assistent och kontaktfamilj till en kille som mest påminner om "Rain man"....om du minns den filmen med Dustin Hoffman.....Han var 2½ när jag kom in i hans liv. Nu är han vuxen.....och jag tänker på honom med värme.Han gav mig verkligen en annan vinkling på livet!

Autism slår alltså väldigt olika.....Hur gammalt är barnet?Har det nåt språk?Tilläggshandikapp?Specialitèer?

Rent generellt tycker jag personligen att det är ett tungt men mycket intressant handikapp.Ofta behövs "andra former" än talat språk som hjälp för att kommunikation, men många pratar också....Struktur på tillvaron, förutsägbarhet och tydlighet är ett livsvillkor.
 
Min egen bioson har drag inom autismspektrat, misstanke fanns om Asperger som är en del i spektrat autism.
En del personer som har autism har också andra funktionshinder. Jag är bekant med en ung man som har grav autism och han är också blind, men han är väldigt intelligent.
En del med autism kanske inte är så intelligenta. Ingen med autism är den andra lik ungefär.
Min svåger har i många år arbetat på en skola för barn med grav autism, många av dem barnen har också andra funktionshinder. det är barn som måste ha mycket stöd och har en resurs /barn.
Så är inte fallet för alla, det är väldigt olika.
Googla på autism så får du fram mycket bra info att läsa som i alla fall jag tycker är lättförståeligt.
En del säger att ett typiskt särdrag hos dem här barnen är att dem inte har förmågan att känna empati, men det är inte sant rent generellt. Många av barnen/personer med autism HAR verkligen den förmågan!
Många av barn med autism är mycket charmiga
dem är ju väldigt oförställda, det dem säger menar dem.
Jag skulle utan att tveka mycket gärna ta emot ett barn med autism, kanske för att jag har erfarenhet av min egen son. I vår annons som vi hade i fam.banken skrev jag också att vi mycket gärna kunde tänka oss att ta emot ett barn med funktionshinder.
Lycka till!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp