Ny på detta!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Mamma till många sa:
Tack för bra svar!

Polisanmälan SKA nu göras.
Vad händer nu med föräldrarna? Och de barn som finns kvar i hemmet?

Ska tillägga att jag känner mig relativt ensam om mina åsikter ang barnuppfostran i denna stora släkt.
Har nu sagt ifrån då de vill ha släktmöte med barnet och prata om hemflytt.

Vill inte att barnet ska känna mer press från alla.
Har en stark känsla av att jag kommer att få ta massa skit för detta.

Tack återigen för tips och uppmuntran.

Hänvisa ALLT till soc!
Du/ni ska inte behöva ha möte med släkten, det ska soc ta OM det ska ske över huvud taget.
Försök hålla er och barnet utanför så mycket som möjligt så soc blir "svarta fåret".
Det är deras jobb!
 
Hej.

Hör händer det absolut ingenting. Ingen utredning, inget medgivande, ingen ekonomisk hjälp.
Pratade med soc idag men fick ingen direkt respons.

När jag nämnde att barnet bott hos mig i 4 mån snart och att nåt måste hända nu.
Så sa hon att ja vi kanske får göra en medgivandeutredning då. Så kan ju barnet kanske bo hos er över våren. ?
Frågade hur det blev med barnbidraget, då sa hon att biosarna ville lösa det med oss privat!
Jag sa iaf att jag har haft tålamod med allt och att nu får de göra nåt.

Vad hände, glömde de bort oss eller gör de så här medvetet genom att spara pengar eller vad?

När jag bad om stöd så undrade hon vad för typ av stöd jag menade?

Funderade på om jag skulle ringa nån chef eller vem ska man tala med då man känner sig totalt utnyttjad?

Mvh Mamma till många
 
Jag kan inte göra annat än att upprepa mig. OM du tillåter att de utnyttjar er så här så gör de tydligen det. Så du har tre val!

1.Låt det vara som det är nu= det kommer kanske gå åt skogen

2.lämna barnet på socialkontoret=kan gå hur som helst

3.Kräv ändring! =kommer troligen gå bäst

Jag föreslår 3:an och då gör du så att du ringer chefen omgående och kräver ett möte omgående. Om denne inte ställer upp så kontaktar du dennes chef osv. Skulle det ändå inte gå så får du kontakta media eller socialtjänsten.

Läs igenom inläggen i tråden igen och ta till dig det som har skrivits. Jag förstår att det både är jobbigt och läskigt men vad har ni för val?
 
Nu har jag ringt chefen som skulle tala med utredaren.
Hon sa att det var en privatplacering och därför skulle jag inte få ekonomisk ersättning.
Men de skulle återkomma till mig.

Tack för era råd.

Jag vet att jag är alldeles för mesig ibland! :)
 
Trygga Rekan sa:
Hjärtat...du menar väl socialjouren.

MTM Ring socialstyrelsen och be om råd.om du tycker att det är för få sådana här i forumet.

nej, jag menar socialkontoret. En del kommuner har en socialjour men minst lika många saknar en,tyvärr. Men nu får vi hoppas att alternativ 2 inte blir aktuellt :wink:

Mamma tm- kan barnet bo hemma?
 
I nuläget nej. Vill inte heller skicka hem barnet då det förekommit våld mot det.
Barnet vägrar samtidigt att gå hem.

Efter att ha pratat med barnutredaren idag så verkar hon gå mer på föräldrarnas linje.
Samtidigt som hon sitter och skriver polisanmälan mot biosarna så frågar hon barnet om barnet vill flytta hem för då kommer ju hen få både pengar och kläder av biosarna.
 
Anser soc att det misshandlade barnet kan bo hemma under polisutredningen?
Har soc själv inte gjort en utredning?
Har du anmält till soc?

Vad säger barnet?
Hur upplever barnet det?
 
Socutredning pågår just nu. Polisamälan skrevs och skickades in igår vad jag förstod.

Barnet vägrar kontakt med mamman.

Utredaren ringde mig idag och vill ha ett möte med mig och mamman nästa vecka för att diskutera ekonomin.
Då detta anses vara en privatplacering så anser soc att bios ska betala 2400 kr/mån till mig.
Mamman tycker att hon har gjort sitt genom att köpa vinterjack och skor till barnet.
Men tänker inte på matkostnader och annat.

Får se vad som sägs under mötet.
 
Om det är så att barnet inte kan/bör bo hemma så ska detta vara en vanlig jourplacering...så jag är nyfiken på de andra frågorna :roll:
 
Hjärtat, vad menar du med ska vara?

Vad kan jag säga på mötet ang jourplac?

Vilka rättigheter har jag? Verkar som att det inte går att kräva något om det är en privatplac.
 
Du ska absolut inte gå med på att detta är en "privat"placering. Det är klart att soc vill vinkla det så (det blir billigt då) Och de slipper vara så inblandade.

Du och biosarna kan ju inte samarbeta kring barnet. Du behöver att soc går in och sköter kontakten med biosarna och dig och barnet.Det fungerar ju absolut inte med barnets transaktions kostnader etc.

barnet vill inte ens träffa sin mamma. Hur kan soc få det till en privat placering i samförstånd????? I denna placering tycks ju inget samförstånd finnas från biosarnas sida.

Nej du ska KRÄVA att soc går in i placeringen. Det ska ses som en välbehövlig familjehemsplacering.Du behöver massor av stöd från socialsekreterarna. Du kan ju alltid fråga soc om de tycker att det är lämpligt för x att flytta hem.

Säg bara att du kräver att det ska hanteras som en vanlig faniljehemsplacering. Annars får de ta med x. vet att det låter hårt men det är nödvändigt att sätta hårt mot hårt för att det ska bli rätt i slutändan.

jag håller tummarna för Er och vet att det ordnar sig.
 
Ja, OM barnet kan/bör bo hemma så kan ni inte kräva att få ett arvode men om barnet inte kan/ska bo hemma då SKA ni ha arvode och omkostnad och detta ska vara en vanlig placering. Så, som TR säger kan de välja på att göra en ordentlig placering av det här eller själva se till att barnet får det bra.
 
Jo meningen var ju att barnet skulle vara här i väntan på soc. Jag har alltså väntat på ett beslut från dem. ska barnet hem eller stanna? Föräldrarna vill ha hem det tik varje pris men barnet vägrar.
De vill att jag ska säga till h*n att gå hem.
Soc säger att h*n ska stanna hos mig till våren. Trodde ärligt talat att jag skulle få mer stöd från soc.

En till sak som jag undrar är om den här resan till hemlandet som bios bokat, barnet har uttryckt sin rädsla av att bli lämnad där. Varför sätter de inte LVU på barnet. De säger att barnet inte bör åka pga sin rädsla. Men kommer bios att lyssna på soc?
Barnet är mycket oroligt och vill absolut inte åka.

Det är inte ersättningen som är det största problemet här. det är att mamman fortfarande vill kontrollera och styra barnet genom diverse straffmetoder. Detta blir helt fel då jag försöker att bygga upp barnets självkänsla och tillit . Och under en privatplacering så anses biosarna kvarhålla sin fostran för barnet. Vilket ju innebär att h*n ska bo här men med bios regler vet med mig att det inte kommer att fungera då mamman som sagt är extremt kontrollerande och vill ha ett perfekt barn verkar det som.

Barnet har inte mått bra hemma, h*n kom aldig hem efter skolan, drack alkohol, rymde mm. barnet har gjort allt för att hålla sig borta från hemmet. Här är h*n som en ängel kommer hem efter skolan varje dag, följer med oss på olika aktiviteter, umgås med oss, är underbar med våra barn, hjälper till hemma ja listan kan göras lång.
 
Som jag skrev tidigare. Du behöver soc kompetenser i kontakten med biosarna. om en polisanmälan gjorts så bör ett LVU utfärdas. Fråga soc om inte det är tänkt så.

En annan sak är väl att en frivillig placering inte får fortgå hos släkting mer än 4 månader. Tycker att du ska påpeka det för soc.det är nu en självklarhet att det ska vara en vanlig familjehemsplacering.
 
Om socialtjänsten säger att hon ska stanna hos dig till våren så ska du lyssna på dem och hänvisa bioföräldrarna till Soc för diskussion om hemtagning. Dokumentera också de löften och den information du får från socialtjänsten noggrant med datum och namn samt tidpunkt. Det kan bli viktigt om det skulle utveckla sig till en rättslig situation för dig. Innan alla papper är skrivna så är det bioföräldrarna som är vårdnadshavare och bestämmer (detta skulle jag känna mig lite orolig för). Jag skulle kräva att få ett tydligt besked. Anledningen till att det dröjer är förmodligen att nämnden inte ännu har dragit ärendet(de brukar ha mycket att göra). Socialsekreterarna väntar alltså troligen fortfarande på besked därifrån. Ring gärna någon jurist med kunskap i dessa frågor. Många byråer har en gratis första telefonrådgivning. Se till att skydda dig själv så gott det går för detta kan bli snärjigt om föräldrarna anmäler dig.

Jag tycker att du är värd all heder som ställer upp för barnet just nu. Jag önskar er alla lycka till och håller tummar och tår för att det snart fattas beslut.
 
Tack för era råd!
Nu när jag tänker efter så sa soc när de var här på hembesök att det skulle göras en jourhemsutredning.
Nu kallar de det privatplacering ist?

Fru röd, anmäla mig för vad? Kan jag råka illa ut pga att jag hjälper ett barn?
 
Så länge det inte finns något myndighetsbeslut så har biosarna vårdnaden. Jag vet inte hur rättsläget ser ut om föräldrarna anmäler dig. Föräldrarna själva är alltså så vitt jag förstår just nu själva ansvariga för barnet och kan fatta alla beslut kring det även var det ska vistas. Kolla med polisen för säkerhetsskull.....Det skulle jag gjort.

Jag har själv varit med om en liknande situation, men då var det biosarna som ville att vi skulle ha barnet hemma.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp