Ny på detta!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Fick precis ett samtal från utredaren som sa att vi nu ska utredas som jourhem till barnet och att soc kommer att stå för omkostnadsersättning.
Skönt att slippa bråka mer med biosarna ang ekonomin.

Återigen tack snälla ni för goda råd och stöd för en som precis klivit in i denna soc värld så är det många frågor :)
 
Jag vet inte hur soc skulle fixa det, men jag tycket att det var INTE privat placering alls, det vara bara soc som inge gjorde sitt jobb snabbt i början som de skulle. Och jag skulle kräva pengar från BÖRJAN av placeringen, inte bara när de skriver på avtal och utredning är klar.

Jag vet inte hur skulle det fungera men det är inte akceptabelt att barnet bara bodde hos dig så long tid utan paper, utan polisänmelan och utan pengar, därför att de hann inte hantera ärendet på rätt sätt.

Corri
 
Idag kom avtalet med posten.
Där står att jag är jourhem och omkostnadsersättning ska betalas ut till mig.
4280 kr minus 1050 kr. Barnbidraget ska gå till biosarna detta innebär att jag kommer att få 3360 kr/mån för barnet.

Inget arvode får jag tydligen heller trots att jag krävde det sist jag talade med soc.sekr.

Så hur funkar det får man inget arvode som jourhem?
Lägger ned mycket tid på telefon med biomamman.
Medlar dem emellan och löser deras konflikter.

Ska ringa imorgon men tänkte först höra med er om man kan kräva arvode som jourhem och med vilka argument?

Mvh MTM
 
2 underhållsbidrag + rumshyra verkar det som du får nu. Alla klädinköp och vecko/månadspeng får föräldrarna stå för då. Arvode - absolut. Rekomendationerna för 2012 är för åldern 13 - 19 år som lägst 4 400 - 1050 som ska gå till barnet till nöje och kläder. Dock inte till dyrare klädinköp.
Arvode allt mellan 6756 - 11 685
Det är du värd! Stå på dej!
 
mat-tilda sa:
2 underhållsbidrag + rumshyra verkar det som du får nu. Alla klädinköp och vecko/månadspeng får föräldrarna stå för då. Arvode - absolut. Rekomendationerna för 2012 är för åldern 13 - 19 år som lägst 4 400 - 1050 som ska gå till barnet till nöje och kläder. Dock inte till dyrare klädinköp.
Arvode allt mellan 6756 - 11 685
Det är du värd! Stå på dej!


Hur tänkte du nu? Hon får 3360kr i månaden? !
Jag vill också poängtera att det arvodet du föreslår är bara skf`s rek och jag kan inte tänka mig att något jourhem tar mindre högsta som LÄGST.

Så TS du får ringa och säga till dem att de har glömt att skriva in arvodet i avtalet och att du ska ha ett nytt. Vi tar minst 11500. Det är ett uppdrag du utför åt kommunen. Du är nog helt ensam om att göra det gratis. Klart att de nappar på det! De skålar nog i fikarummet...
 
Mailade soc.sekr ang arvode och fick svar idag.

"Eftersom ni själva har gjort denna placering inom ert nätverk så utgår endast omkostnadsersättning."

"eftersom ni ej är utredda som varken jourhem eller familjehem så får detta ses som en akut lösning under utredningstiden." (barnets utredningstid)

Förstår ingenting? I avtalet står det att jag är jourhem.

X har varit här sedan aug och avtalet gäller t.o.m 1/3 2012.
Ska x vara här i 7 mån utan att de ska utreda oss??

MTM
 
tja du det är inget vidare när soc behandlar fok så här, men det är ju inte ovanligt tyvärr...

Har du varit i kontakt med chefen på soc?
Jag hade gått till media med detta för så här får de inte behandla folk
 
Kors då!
Detta blir ju mer och mer knepigt!Jag kan ju förstå att man inte kan betala ut arvoden/omkostnad hur som helst för då kan ju folk bara möblera om barnen och få betalt utan att en placering är nödvändig......MEN har man påbörjat en utredning för så länge sen och nu ska betala omkostnad så har man ju sagt ½-ja......Nä det här förstår då inte jag.....Gör som Adal säger...kolla med chefen uppåt ochfunkar inte det gå ut och berätta i media.....OM inte soc säger att placering INTE är aktuell förstås.....
 
Fast det är ju enhetschefen som skrivit under avtalet.

Vem är högre än denne?

Snart skriver jag på avtalet och skickar in det känns som jag inte orkar tjafsa mer med dem.
Jag har många biobarn att ta hänsyn till och detta stjäl all min energi.

MTM
 
vet inte vem som är högre - lite olika vad de heter i kommunerna men det måste ju finnas någon som är chef över enhetschefen..
förstår att du inte orkar tjafsa.. men de gör ju fel mot dig :x
 
Mamma till många sa:
Fast det är ju enhetschefen som skrivit under avtalet.

Vem är högre än denne?

Snart skriver jag på avtalet och skickar in det känns som jag inte orkar tjafsa mer med dem.
Jag har många biobarn att ta hänsyn till och detta stjäl all min energi.

MTM

Det kan se lite olika ut med chefer och överordnade en ordning kan vara tex:
- socialsekreteraren
- 1:e socialsekreterare
- enhetschef, IFO-chef (det kan heta lite olika)
- socialchef (denne är ofta chef över hela dvs även äldreomsorg osv)
- nämndens ordförande

Lycka till!

Sara
 
"Re: Ny på detta!
av Mamma till många » 05 dec, 2011, 22:42

Idag kom avtalet med posten.
Där står att jag är jourhem och omkostnadsersättning ska betalas ut till mig.
4280 kr minus 1050 kr. Barnbidraget ska gå till biosarna detta innebär att jag kommer att få 3360 kr/mån för barnet."


Soc kan ju i rimlighetens namn inte dra bort barnbidraget från omkostnadsersättningen, eftersom den inte kommer till dig. Det är ju mamman som får barnbidraget. avdrag på omkostnadsersättningen ska göras om barnbidraget går till familjehmmet. SKRIV INTE PÅ AVTALET. Skriv ett eget med arvode och omkostnad 4280 kr.

stort lycka till.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp