Söker kommuner/org som vill ha oss

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tjingeling!!

Hoppas någon kan hjälpa mig med svar igen :razz:

Hanledning
Jag skulle fråga om de erbjuder handledning sa en bekant??
-Ja handledning får du när Du behöver det, ofta löser vi det per telefon, eller bokar en tid om ni behöver det.

Men enligt många ska man sitta i grupp och tala om olika saker ang familjehemmet för att stärka sig själv som familjehem :? :? :?

...eller vad är handledning?
Behöver vi det som nybörjare?
Ska man ha handledning eller ej?

Snälla någon översätt till mig :roll:
C
 
Vi har fått handledning och får fortfarande när vi tycker att det behövs.
I vårat fall började vi med Marte Meo.Då vår lilla :angel: hade så mycket olika "ritualer" som vi iochförsig förstod varför detta beteende,men hade svårt att bryta.Marte Meo innebär att en person kommer hem och filmar barnet tillsammans med övriga familjen.Vår handledare kom hit en gång i veckan.Varannan vecka filmade hon och varannan visade hon upp olika klipp (då bara för oss vuxna).Hon valde ut situationer som man så tydligt kunde se hur man är.Gav olika tips hur man på ett tydligare sätt kunde hjälpa barnet.Även mycket beröm för det som var bra.Har du sett supernanny på tv?Hon använder sig ju också av filmning...Det som vår handledare kollade mycket på var :angel: anknytnig till oss eftersom den är "något störd".Efter åren har andra problem dykt upp och vi har då
träffats på BUP och pratat igenom problemen.Det känns skönt att ventilera med någon utomstående.
Det viktigaste är att man har en öppen och ärlig dialog med soc och att man BER om hjälp när tokiga saker händer.Att kämpa ensam tär så på energin...Och nu får vi bara hoppas att era handläggare och ni funkar bra tillsammans.Önskar er all lycka :razz:
 
Vi fick ett problem med vår :angel: jag blev lite ställd och undrade vad jag
skulle göra. Fick tips om att vända mig till habs psykologer för hjälp, och
efter som vi redan har en kontakt där så gjorde vi så och det kändes bra. När
jag sedan pratade med vårat soc sa de att om vi skulle behöva mer hjälp
skulle vi kunna få handledning, men vi fick den hjälp vi behövde hos hab.
Vad jag menar är att det kan bero på vad det är för problem och kanske
inte glömma bort att man kanske har hjälpen närmre än man tror.

/ Lilla ja
 
Tack!

Jamendåså! då är det inget vi ska ha om uppdraget inte kräver det, så min handledare tänkte som ni.

Frågar igen, vi ska träffas i veckan så jag behöver lite stöd i ekonomifrågor, vad ska jag ta till en dryga året :angel: stora omsorgsbrister, få umgänge.

Tips av Ludde » 12 okt, 2010, 8:46
Tänk på att ta högsta ersättning och arvode.


Mitt svar: Ja det verkade inte tänkbart! Vi har inte bestämt vad som gäller än, jag har bara frågat lite försiktigt för att få en hint om hur just denna kommun arbetar!
Hon antog lägsta arvode (argum. barnet är ju litet och man brukar börja lågt för att sedan höja om det krävs) kanske högsta omk (argum. blöjjer välling våra "dyrare" vanor) Lbf 3-6 mån...


Jag kan tycka att lägsta (ca 4400mån?) -skatt så blir det knappt 500 kr/mån var till vår familj som faktiskt alla ställer upp på detta lilla barn.
Jag tycker nog personligen att det ska vara högre i början då det faktiskt är ett jobb. Jobba på anknytning, trösta, anpassa oss till dennes familj, våra biobarn kommer att få stå åt sidan mkt i början
Men sen...om allt går väl så rotar sig barnet med oss och det rullar på som för alla andra och då är det inte ett jobb, eller tänker jag fel?

Hjälp mig argumentera!....
Hoppas ni erfarna kan svara under dagen!

C
 
Låter lite lågt tycker jag. Man får vara ganska ihärdig när man förhandlar men det brukar fungera. Jag har alltid fått högsta arvode och omkostnader. Jag har förhandlat och det har fungerat bra. Det tycker jag vi är värda :claphappy:
 
Behöver bara skriva av mig lite!

Vet ni att snart är det dags!
Det kommer snart en liten till våran familj :banan: :claphappy:
Efter allt tjat/väntan/sökande...känns det som Äntligen!! MEN samtidigt Hjälp!! :rollhappy:

Tänk om det blir åt helskotta alltihop?
Tänk om vi målat upp en bild av hur det kommer att vara?
Tänk om vi har trott något helt annat?
Jag är livrädd?

MEN att hjälpa ett barn att få en chans till en bra uppväxt, en chans till ett annat liv...
Det är ju en självklarhet som jag tycker fler borde anamma!

Svamlar lite men vi ska snart bli fler :claphappy:
C
 
Klart att du ska skriva av dig.
Men Grattis till utökningen av familjen!!

Nu ska vi inte bli negativa här.. klart att det inte går åt pipsvängen. Tänk positivt!!
Viss målar man upp en bild... och även om den inte stämmer så är människan anpassningsbar.

Lycka till!
Kram Adal

mammac sa:
Behöver bara skriva av mig lite!

Vet ni att snart är det dags!
Det kommer snart en liten till våran familj :banan: :claphappy:
Efter allt tjat/väntan/sökande...känns det som Äntligen!! MEN samtidigt Hjälp!! :rollhappy:

Tänk om det blir åt helskotta alltihop?
Tänk om vi målat upp en bild av hur det kommer att vara?
Tänk om vi har trott något helt annat?
Jag är livrädd?

MEN att hjälpa ett barn att få en chans till en bra uppväxt, en chans till ett annat liv...
Det är ju en självklarhet som jag tycker fler borde anamma!

Svamlar lite men vi ska snart bli fler :claphappy:
C
 
Uppdaterar lite bara... :D

Ja väntar och väntar, de ska ta upp detta fall i länsrätten den här veckan så nu håller jag tummarna att det går bra (finns inget att tveka på) och att föräldrarna inte överklagar så att vi kan komma igång med att ge :angel: en bra tid hos oss!!
Stackars liten...
Vi har börjat smyghandlat lite så :angel: känner sig välkommen, gosedjur och dyl.

Vänta, vänta och vänta...
Kunde aldrig tro att det skulle ta sån tid från förfrågan till placering :roll:

Vi hörs!

C
 
Hej!!!

Minns när vi själva väntade Liten....åh, vad vi längtade, oroade oss och bara ville träffa Liten..... :razz: . Är er eventuella placering i jourfamiljehem eller kvar hos bio? Vet ni när rätten lämnar besked? Jobbigt att vänta.... Har ni träffat barnet?

Kramar från mig
 
Tack Gör mitt bästa..!
Rätten hör av sig inom två veckor sen har föräldrarna rätt att överklaga inom 2-3v tror jag...dec kanske :roll:
Barnet bor fortfarande hemma, det är det som är jobbigt när vi finns...vi har ej träffats ännu.

När det är solklara fall är det förskräckligt att det ska behöva ta så lång tid (å andra sidan förstår jag att de måste gå dessa turer för att ha justa papper)
Trots allt så gör soc ett fantastiskt jobb som många inte skulle vilja ta i med tång! Dom får skit hur de än gör...

Men passar på att hurra :claphappy: för vår nyfunna soctant som trots allt har BBIC och min känsla är att vi kommer att jobba bra tillsammans för :angel: bästa.

Trevlig helg alla familjehem, ni behövs!
Carina
 
Förstår frustrationen. vi fick beskedet om vår placering i januar och sen tog det två månader innan inskolningen började...och barnet fanns i jourhem där det inte skulle knyta an...det var inte det bästa för barnet-men det tog evinnerliga tider innan soc förmedlat flytten till bios-och de var mkt negativa....bios alltså....ändå hade barnet inte bott hemma på 2.5 år..... sen kom Liten och är underbar och i skrivande stund väntar vi på besked från Kammarrätten. bios har överklagat för tjugoelfte gången. Vi och ni får nog våra närmsta besked ungefär samtidigt.

Men jag undrar: en annan placering vi hade en kort tid-jour- då blev barnet placerat INNAN bios överklagan var gjord. Måste barnet vänta ytterligare tid om rätten säger ja till placering? Det verkar inte vara bra för barnet att leva i dålig miljö---eller vad det nu är för skäl...:evil:

Vi hörs :wink:
 
Men jag undrar: en annan placering vi hade en kort tid-jour- då blev barnet placerat INNAN bios överklagan var gjord. Måste barnet vänta ytterligare tid om rätten säger ja till placering? Det verkar inte vara bra för barnet att leva i dålig miljö---eller vad det nu är för skäl...:evil:

... Ja det är det jag tycker med, eftersom det är solklart för placering! Kammarrätten kommer troligen inte ta upp ärendet ens.
Ska höra med de som vet i veckan som kommer.

Överklagan för 25e gången.. låter spännande :rollhappy:
Vi håller tummarna för barnen!
C
 
Hej!

När man har anmält intresse av att ta emot fler barn så går tiden ibland långsamt och inget händer. Så plötsligt kommer ketchupeffekten, allt på en gång.
I veckan som gick fick vi förfrågnigar om tre olika placeringar från samma kommun, tre små barn (varav ett nyfött) och ett lte större. Nu gäller det bara att tänka efter och göra rätt.

Ha en skön Alla Helgona Helg

Kram Tre
 
men oj.. så det kan gå. Ni har mycket att fundera på kan jag tro.
Ha själv en härlig alla helgona helg
/Adal

tre sa:
I veckan som gick fick vi förfrågnigar om tre olika placeringar från samma kommun, tre små barn (varav ett nyfött) och ett lte större. Nu gäller det bara att tänka efter och göra rätt.

Ha en skön Alla Helgona Helg

Kram Tre
 
Hej!

De erbjudanden vi fick bestämde vi oss för att avstå av olika skäl. Den aktuella kommunen meddelade dock att vi kunde räkna med att höra av dem inom väldigt snar framtid för fler erbjudande.
Just nu har vi en :angel: och två biobarn.

Kram Tre
 
Hej på er i kylan!

Uppdaterar lite...
Väntar och väntar på Kammarrättens beslut...Hoppas det blir innan jul.
Jobbigt att jobba samtidigt (när tankarna är på annat håll).
Vi fick i allafall träffa lilla pyret igår, klaffade direkt :smirk: det känns jättebra! Men det kommer att bli mycket jobb :roll:
ALLA väntar här hemma!

Decembermys till alla!
:banan: Carina
 
Det förstår jag att alla väntar nu. Håller tummarna att det går undan nu.

För oss så sket det sig om man får säga så, det beslutades att bebben inte skulle placeras. Hur det nu kan bli så med den bakgrunden...

ha det gott!
Adal
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp