Tänker de?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Idag får vi besked ang vår Liten- om h*n ska till bio eller stanna. Fruktansvärd jobbig väntan....o inte nog med det - vi ska ha umgänge dagen efter ett sånt besked!!!! Hur bra är det?? Soc hr försökt styra upp det men bio vägrade skjuta på det några dagar!!!! O de fick bestämma!!! Detta kan bli hur tokigt somhelst för detta barn- om bio pratar med barnet om det - om det går bios väg- om de pratar med barnet om att nu ska det till dem... :evil: . Soc säger att de ska säga till bio att de ej får prata om det- men jag tror inte at det soppar dessa biosar.... :bounce: . Ett sånt ev meddelande ska ju ges under ordnade ,planerade former för att barnet ska ges bästa förutsättningar.

Hur ska detta bli? Ska jag kontra- fast det kan jag väl kanske inte....jag är ju bara fam.hem....

Fast jag hoppas på positivt besked för oss- o så blir det inga större bekymmer....men o det vet vi ju inte än!!! Så frustrerad!!!
 
Hej!

Förstår att Du har det jobbigt, försök att ta det lugnt och att var sak/fråga löser sig på det bästa sätt.
Det är tufft att vara familjehem, och det är detta vi utsetts för, vad som är rätt och fel i denna situation kan inte jag besluta om..... men för din egen skull sluta att katastroftänka.
Om förhandlingen ska upp i dag, så är det väl inte så konstigt att ett umgänge är i morgon, föräldrar är de oavsett hur förhandlingen går.
Hoppas att du kan skilja på din rädsla och barnets, för det är här du ska vara den trygga vuxna...

Tråkigt att du inte litar på att soc, föräldrar och att beslutet blir ett bra sådant, för det är här vi ska försöka ha ett bra samarbete.
Läser i dina inlägg att du inte har ett bra samarbete med föräldrarna, och det är synd att du inte får hjälp med det. När vi blir ett hot mot dem, så blir det så mycket svårare.
Försök att inte se allt så nattsvart, det kanske avspeglar sig i föräldrarnas beteende, som slår igenom som jobbigt.
Som jag har sagt så många gånger, vi har lånebarn, och vi ska jobba för att barnen ska hem, även om det inte alltid går, men vi kan sträva efter det.

Lycka till! Och hoppas att ni kan få ett bättre samarbete för barnets skull // Fia-Lotta
 
Alla saker löser sig inte alltid till det bästa om man själv inte gör ngt åt det... :angel . Umgänget inställt!!! O det för att soc har stoppat det efter ytterligare samtal. Vilken tur att jag inte litade på att det skull ordna dig av sig självt!!

O ibland blir saker inte till det bästa ändå...så därför stämmer inte riktigt det.... För hade saker blivit till det bästa hade barn inte behövt skiljas från sina fam.hem utan ett hejdå- det hände senast före jul hos en av våra medlemmar här på forumet....o det sker ständigt runtomkring i vårt avlånga land. Tyvärr. för de som lider mest av detta är allas våra barn. :littlesad . Denna gång gick det bra i Förvaltningsrätten för barnet- både vad soc o jag anser.

Vi är många här på forumet som inte litar på soc o det samarbete man har med dem o med bio. O vi som fam.hem borde ibland göra mer för de barn vi har i vår vård.....
 
Skönt att det löste sig för er...Tror inte att det finns några familjehem som inte är medvetna om att det är lånebarn vi har, men det är ju ändå inte så enkelt som att alla ska tillbaka hem till sina biofamiljer. Har man haft ett barn hos sig en längre tid och barnet har rotat sig och ser familjen som sin familj så är det inte konstigt att man blir orolig för barnet (och sin egen skull) när man väntar på besked om hur det ska bli. Det är många gånger hemskt att se hur beslut tas på helt felaktiga grunder så jag håller med Gör mitt bästa om att det inte alls alltid löser sig till det bästa.
Det finns mycket övrigt att önska när det gäller de här omhändertagna barnens rättigheter och ställning.

millany
 
Millany- jag är glad att du skrev. Tyckte själv att jag blev lite hårt åtgången i en mkt jobbbig situation.
Det du skrev värmde, för så som du skrev -så är det för mig iaf. Jag trodde o fasade för att barnet skulle behöva vara med om ännu en jobbig händelse- o ville förhindra det. För barnets skull. Tack
 
Ingenting förvånar mig längre, dessvärre är det så mycket hårresande fall så man blir mörkrädd...
BBIC var nog en bra tanke....skulle den efterlevas så skulle det vara ännu bättre :angel
Skönt att det gick bra för er :claphappy:
 
Gör mitt bästa - jag kände också att du blev lite hårt åtgången...Har faktiskt lite svårt att ta ett uppdrag "bara" som ett jobb. Det här är barn i svåra situationer vi får ta hand om....ialla fall känner jag det så att det är svårt att vara helt mekanisk och bara utföra ett jobb. Klart att man blir känslomässigt berörd. Vet av egen erfarenhet hur det känns när besluten går helt tvärs emot all logik. Sen är det självklart det allra bästa om dessa barn kan bo med sina biologiska familjer men tyvärr är inte alla människor lämpliga som föräldrar. Har man dessutom blivit uppryckt med rötterna en gång, så är det oerhört viktigt att man den tryggheten det innebär att veta var man ska växa upp. Ska man gång på gång blir slussad runt och uppryckt så tappar man ju all tilltro till vuxenvärlden och hur ska det då gå. Man väljer inte sina föräldrar och BBIC borde gälla i alla lägen.
 
millany sa:
Gör mitt bästa - jag kände också att du blev lite hårt åtgången...Har faktiskt lite svårt att ta ett uppdrag "bara" som ett jobb. Det här är barn i svåra situationer vi får ta hand om....ialla fall känner jag det så att det är svårt att vara helt mekanisk och bara utföra ett jobb. Klart att man blir känslomässigt berörd. Sen är det självklart det allra bästa om dessa barn kan bo med sina biologiska familjer men tyvärr är inte alla människor lämpliga som föräldrar.
Kan bara hålla med!
Skönt att beslutet blev till barnets fördel! :claphappy: Kram.
 
GMB

jag tror att du misstolkade Fia-Lotta, det var i mitt tycke inte alls hårt angrepp. tvärt om.

"Hoppas att du kan skilja på din rädsla och barnets, för det är här du ska vara den trygga vuxna..."

Ett mycket gott råd från Fia-Lotta tycker jag. Annars äts vi upp. Vi får inte låta VÅRA behov ta över.
 
Skriver detta inlägg i flera etapper då min dator verkar ha problem att sända längre inlägg.

Nej, tyvärr TR så tror jag inte att jag missförstod Fia-Lottas inlägg. Min tråd handlade inte om mitt behov, om min egen rädla för mig själv elelr att jag ville sätta käppar i hjulet för att hindra bio från att träffa sitt barn. Det handlade om att jag trodde att det vore bäst om umgänget -som bestämdes på torsdagen (brukar aldrig bestämmas så sent- utan vara planerat- men bio krävde ett umgänge ) o soc ville inte gå in i en strid med bio. Min tråd handlade alltså om att jag ville flytta fram umgänget några dagar så att alla hade en chans att landa lite i rättens beslut som skulle meddelas fredag em. Då hae vi kunnat träffas o gå igenom vad som skulle sägas, när det skulle sägas o hur osv, så att barnet skulle få en bättrea chans- ett bättre utgångsläge att klara av en ev flytt. JAg tyckte att jag tänkte ganska klokt, för barnet var ovetandes om att umgänge skulle äga rum så för barnet var detta umgänge inte .
 
....något som blev inställt eller ändrat. Umgängen ska ju vara för barnets behov att hålla en god kontakt till sina bios- men just detta umgängestillfälle kunde ha fått ett mkt olyckligt förlopp då det utan att ha en chans att hänga med skulle kunna hamnat i kläm- o det vill vi ju inte-elelr hur? dessa placerade barn kommer alltför ofta i kläm ändå o kan vi som fam.hemsföräldrar styra upp det till barnets bästa så ska vi göra det. Så mitt inlägg- min tråd handlade itne om att jag inte skulle orka med ett umgänge elerl att jag ville sabotera för bio. Min huvudsaklig uppgift är att ha barnet i första rummet o jag ville att vi skulle ha en chans att lägga upp en plan så att barnet skulle få de bästa förutsättningarna- för att förberedas för en ev flytt - en stor påfrestning för ett litet barn.

Jag vet att föräldrarna är förädrar oavsettvad som sker- jag behöver inte påminnas om det i detta inlägg då det inte var det som det handlade om o tyckte att inlägget från Fia- Lotta inte fokuserade på tråden. Jag o Fia- Lotta har olika åsikter om saker o ting sedan tidigare o jag tror det spelar in. Jag kan- o bör inte luta mig bakåt i en sådan situation som detta. Vi som fam.hem är de som ska prata för barnet jobba för att det förblir så tryggt som det kan vara. Att arrangera ett umgänge med barnets behov o förutsättningar i åtanke är det vi ska sträva efter. Tror jag att barnet kan må bättre av ett annat tillvägagångssätt bör jag ju försöka få till det- det är en del av det jobb jag ska göra som fam.hemsförälder. Jag ska ge vård o omsorg o mkt mer. Att göra allt jag kan för det barnet som är satt i min vård ingår i mitt uppdrag. Eller har ngn annan ngt att säga. Jag läser gärna. Missförstånd är ju bra om de reds ut.
 
Min farhåga var att barnet skulle BLI RÄDD om bio skulle komma inrusande till umgänget o säga "Nu ska du flytta till mig" utan att ngn annan i lugna former hunnit pratat o gett barnet utrymme att utrycka sina tankar kring beskedet- för det är ngt som detta barns föräldrar behöver MKT träning i- om det ens är möjligt för dem att förstå o ge uttrymme för attderas barn kanske också har tankar o känslor o attallt inte handlar om dem. För detta barn hade det kunnat resultera i stor oro, mer än nödvändigt.

Jag är glad att jag reagerade o agerade.För om jag inte hade gjort det - vem hade då gjort det??
 
GMB

varken Fia-lotta eller någon annan tycker att mammor eller pappor ska skrika olämpliga saker vid umgänget.Du ville undvika vad du trodde skulle bli en katastrof vid umgänge, Det kan jag förstå. Men JAG hade kanske löst det på ett annat sätt.Ibland blir vi tvungna att ge oss in i katastrofer.

MEN vår roll som familjhem är att skydda förklara och trösta, om så sker. Om du upplever att mamman inte kan bete sig vid umgänget KRÄV en socialarbetare vid umgänge som styr upp mamman.

Att alltid katastrof tänka är inte bra förr DIG. Omgivningen kan då svara mot dina förväntningar.

Nu hoppas jag att umgänget gick bra och att ni njuter av vårsolen.
 
"Katastroftänkandet" gjorde att jag skonade barnet från en mkt olämplig situation: :bow . Även om soc är med så säger de mkt olämpliga saker till sitt barn....soc är nämligen med.

Varför ge sig in i fler obehagligasituationer än nödvändigt?! :angel
 
I mitt fall så vet jag aldrig när de dyker upp katastrof situationer, jag avundas om du alltid säkert vet. Därför vill jag vara en trygg vuxen som kan skydda mina barn i ALLA situationer som kräver det.
Ta inte illa upp, Det är fantastiskt att vi är olika och att man kan lösa problem på olika sätt. DET måste vi respektera varandra för....att det blir diskusioner.
 
Barnet ger mig än inga katastrofer. O biosarna är väldigt förutsägbara. O efter 23 år med familjehemsplacerade barn o ungdomar o kontaktpersonsuppdrag o stödfamiljsuppdrag o, samt det faktum att jag arbetat inom soc med sådant här i många år -sitter jag med en känsla när det barkar åt fel håll...så ja- jag har en relativt god kunskap för när det vankas katastrofer....o har lrt mig att det är bättre att stämma i bäcken... det är bättre än att arbeta med fullt utvecklad brand....
 
Vi kan inte i varje inlägg...gång på gång, nedvärdera dessa föräldrar och det ska nedvärderas för deras fel och brister....

Vi ÄR familjehem och vad det innebär... kan vi inte hela tiden spä på och bräcka varandra i vems biosar som är värst...
I detta forum tycke jag att vi ska stötta varandra, tipsa varandra, hjälpa varandra och trösta varandra i vårt jobb som det finns inget rätt eller fel i...
Men vi får inte glömma bort varför vi är familjehem....
Ha tålamod, ha respekt och visa våra föräldrar tålamod och ödmjukhet, så gör vi ett fantastiskt arbete...
 
jag vill bara förtydliga att i vårt fall så handlar inte "katastrofsituationerna" om bioföräldrarna, tvärt om DE har vi ett gott samarbete med( farmor, farfar ,pappa).

Vi har ett barn som var rädd för det mesta (har bott för länge på barnhem). nu har vi kommit en lång bit. men vi vet aldrig när nästa katastrofsituation inträffar. Jag vill inte gå runt och måla fan på väggen, utan vara vår lånes stora trygghet så hjälper vi henne bäst.
 
GMB

Om nu biosarna till din låne är så förutsägbara, Vad kan du göra för att förbättra Er relation?????

Om saker och ting är förut säg bara så är ju utgångsläget bra. Du vet vad du ska möta och har på förhand kunnat finna strategier eller tagit hjälp via handledning. Du kan givetvis inte ändra på biosarna, men du kan ändra ditt sätt att bemöta dem. Det är värt att prova. Vi har under årens lopp alltid kunna möta biosar då de märkt att vi bara vill väl.

Utan att förhäva mig själv så vill jag påstå att även jag har lång erfarenheter och adekvat utbildning för att bemöta människor. Men jag är inte bättre än någon bioförälder, bara annorlunda.
 
Hej!

Med all respekt för det som Fia-Lotta och Trygga Rekan skriver, det är kloka ord och mycket tänkvärt. Trots det tror jag att MGB har tagit ett beslut utifrån de kunskaper hon har från sin :angel: bioföräldrar. Det är med all säkerhet ett adekvat beslut. Vi hanterar våra bio olika beroende på vad vi vet om dem och hur de reagerar, därför är det svårt för utomstående att ge råd...., vi kan bara väcka nya tankar!!!!

Ha en skön dag i solen!

Tre
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp