Vad blir det för mat?

Jodå, har har grillats många gånger redan :bow
Vi konstaterade idag att det spelar ingen roll hur mycket eller lite mat vi gör, faten blir länsade ändå av vår 13-åring!!!
Som väl är rör han sig mycket och det märks inte på honom :love:
 
Nu börjar det likna något!! Här grillas det så ofta vi kan,, det är så gott!
Diskussionerna just nu är kolgrill eller gasolgrill:)) vi har både men är inte eniga om vad som är bäst??!

Vet vi, jag öppnar en grill tråd svara iden:))
 
Kyckling i cyrrysås och ris. Alla älskar det här :)
Kokar kycklingar i vatten med morot, lök, lagerblad och peppar.
Fixar sås på smör, curry, lite grädde och buljongen som kycklingen kokat i.
Rensar kycklingen och lägger i såsen.

Väldigt lätt och väldigt gott :))
 
Måste bara tipsa :razz:
Baconlindad fläskfilé med kall sås nypotatis champinjoner och sallad . Såååå gött :wink:

Snitta filén till hälften , salta (försiktigt i o m bacon) vitpeppar , en vitlöksklyfta fint skuren i snittet . Lägg ett pkt bacon sida vid sida på skärbrädan och rulla sedan in fläskfilén i bacon .
Snöra ihop filén och bryn i stekpanna så den får fin färg och sedan in i ugn 175* i 15-20 min
Kall sås : hacka 1 baconskiva smått och skiva en liten charlottenlök fint . Fräs baconhack knaprigt och lök till den blivit mjuk . Lägg i en skål tillsätt 2 dl creme fraiche salt , peppar .
Middag till 7 pers : 2 Fläskfilé och ändå blev allt klart på 35 min :D
Och så jordgubbar m grädde till efterrätt

Kan glatt erkänna att champinjoner och sallad gjorde inte jag utan :angel: :angel: .
Den ena :angel: (11 år) gör allt för att smita undan vilket leder till irritation hos de andra :angel: :angel: och jag säger ifrån att det är inte okej att vara lat för då får ingen mat , :angel: tittar surt på mig och förklarar " det är faktiskt inte så lätt när man är på väg in i publiciteten "
:? sen förstår jag ...... puberteten :D :D :D
 
Har plockat så mycket kantareller så vi äter det till allt....la t.o.m in kantareller i potatisgratängen och på hemmagjorda pizzan :D
 
Filén lät inte dum och kantareller, vem säger nej tack?
Hann att få årets första av Mor innan vi åkte.
Nu har vi ätit restaurangmat i 10 dagar och börjar längta efter hemmamat.
Det är så billigt att äta ute i Polen så det är inte lönt att laga egen.
Om en vecka så står vi dock vid grytorna igen!
 
...härligt!
Tror jag också ska åka till Polen, så D-a trött på att laga mat just nu (vilket jag annars tycker är kul)
:)) men jag kommer väl igen!
 
Igår blev det Chilicorncarne och nybakt bröd. Himla mumsigt och uppskattat av hela gänget här. Vi är åtta nu sedan några månader tillbaka. Detta är perfekt när man är många vid bordet.
Vi hade knytkalas på nyår med mängder med underbar mat som blev över. Så det har blivit mycket rester. Lax, pajer, revben och mumsiga sallader.

Kram på er och ha ett underbart nytt år!!
 
Chiliecon carne är en fin klassiker! Längesen jag gjorde, tack.
Vi åt stekt kycklingfile i gjutjärnsgrytan med sås, kokt potatis, brysselkål, gele. Så gott att grytan blev tom o alla magar blev nöjda o glada:)
 
Undrar om inte jag hade bland det smidigaste igår...............?
Blev bjuden på stek, sås & potäter som sonen säger :smirk: :angel
 
Ida sa:
Vad var det för sås till kycklingen i gjutjärnsgrytan?
Har snöat in på mina gamla såser :)

Basic basic:))
Brun...
Bryn delade kycklingfileer, med salt o peppar. Häll på vatten, låt puttra tills de är fördiga. Red av skyn med mjöl o grädde (går åt dom tusan)
Ibland är det enkla bäst:)
 
Jaha, då lyfter vi en gammal tråd............. ;)

Ikväll, efter att ha varit i stan (1 mil bort) och hämtat hem tonåringen från körkonsert, blev det nyktra räkor!
Alltså, inte räkor och vitt vin, utan Kiviks Pärondricka :wink:
Oh givetvis vitlöksbröd och thaisås!
 
Mitt BOKTIPS:) för den borde alla familjehem och berörda läsa.

Mats Lindgren har skrivit boken:
”Frisk av mat, LCHF från början”!


Recension på boken:

:angel:

Efter 45år på tallriksmodellen och fetträdsla, framför allt smör och grädde var resultatet värk,stela leder,sjukskrivning. Efter 3 år på LCHF är resultatet energisk, rörlig och smärtfri, resultatet kom efter ca 3 veckor och har hittils varit bestående. Jag hade inte tänkt köpa någon mer LCHF-bok, tycker att det är väldigt lätt att leva Lchf-liv utan böcker,men av någon anledning köpte jag din bok och det är jag mycket glad och tacksam över. Jag känner att du har gett uttryck för många av mina egna känslor som t ex att det känns som att kokosfettet verkligen rensar ut i hela kroppen ( och för egen del även renar själen), och det här med barn och familjeproblem, sociala problem, jag har en dotter på 13år som vi har haft det mycket, mycket jobbigt med i några år, med soc o bup inblandade. Min övertygelse är att många av hennes problem skulle lösas om jag fick henne att bryta sitt kolhydratätande, och jag önskar verkligen att det vore nåt som dessa instanser kunde rekommendera som första åtgärd. Häromkvällen hade vi en trevlig familjestund, hon åt några kiwis, som hon älskar, och strax var hon flamsig och uppe i varv och själv blir man på helspänn för då vet man aldrig hur det slutar. Jag berättade om min iaktagelse för hennes pappa, och äntligen gick han med på att vi alla skulle köra lchf, barnen gick också med på det. Vi beslöt att frukten som finns hemma får ätas upp och det kommer inte att vara jättestrikt lchf. Igår när hon kom hem från skolan var det lugnt och skönt,behagligt tills hon åt några av de resterande kiwisarna. Skolmaten kan jag ju inte göra så mycket åt, men jag hoppas att vi lyckas hålla det här hemma. På vår soc-sammankomst på måndag och på vårt nästa bup- möte,där en av de utbildar sig till psykoter. ska jag försöka ta mod till mig att rekommendera din bok. Att leva i en relation med någon som inte “köper” detta utan lever kvar i tallriksmodellen har för mig blivit ett allt större problem, det känns inte som att man strävar åt samma håll. Jag har full respekt för att alla får tro och äta som de vill men ivårt fall blir det konstigt då mina kunskaper ifrågasätts och förlöjligas, trots synliga resultat, och gör det närmast omöjligt att göra det bästa för min dotter. Kan tillägga att jag har 4 barn totalt, och de har jag inte haft såna här problem med. De äldsta har sedan ca 1 år alltmer övergått till lchf och har hajat mycket om både kosten och samhället. Till sist vill jag tacka för att du skrivit en mycket bra bok, borde absolut läsas av all skolpersonal, socialtjänstemän, psykologarbetare. Dessutom tack för alla fina recept, en nykick till matlagningen som åtminstone hälften av familjen uppskattar. Återkommer säkerligen, glad att jag hittade din blogg för ett par veckor sedan, den har gett mig nya krafter att fortsätta kämpa. Ha en riktigt bra dag!

(En kvinna med signatur Lisa skrev det).

Fakta om boken:

Mats Lindgren har skrivit boken:
”Frisk av mat, LCHF från början”!

Han skriver:
Boken ”Frisk av mat” finns nu tillgänglig i en ny uppdaterad upplaga. Om du vill köpa den uppdaterade boken mailar du namn och adress till mig, lindgren.mats@comhem.se eller info@lchfmatkasse.se så skickar jag betalningsanvisningar. Jag ger ut boken i egen regi. Priset på den uppdaterade nya boken är 149 kr. plus frakt. Boken finns från den 8/6 2014 även hos Adlibris. Boken är en inbunden bok i hårdpärm.


:angel:
Utdrag ur boken Frisk av mat!

När jag började få sådana fantastiska hälsovinster med LCHF-kosten kände jag att jag måste dela med mig av mina erfarenheter. – Det är ju otroligt att inte folk känner till detta, tänkte jag. – Om man kan bli av med diabetes, hjärtbesvär, kronisk värk, prostatabesvär m.m. så är ju detta en världssensation var min slutsats.

Min sambo Maggan hängde med på resan och blev, på köpet, av med sin migrän och svår eksem som hon haft sedan tonåren.

Flera LCHF-böcker har haft fokus på viktreducering men knappast någon om att man kan bli frisk av mat! Och kan man bli frisk av mat så kan man också förebygga med mat! Jag måste alltså skriva en bok, funderade jag, och hur gör man det! Jag hade ingen aning om jag kunde skriva eller inte och framför allt inte om någon ville läsa det jag skriver. -Jag är ju inte läkare, tänkte jag, är det verkligen någon som bryr sig om vad jag skriver?

Jag började skriva och kände direkt att detta passade mig framför allt för att jag var så passionerad över ämnet. Mina hälsovinster var enorma bara genom att ändra kosten och jag blev mer och mer förvånad att den officiella sjukvården faktiskt motarbetade dessa tankar. Det intressanta är ju att den officiella sjukvården inte beaktar kostens påverkan på hälsan ett enda dugg. Trots att vi äter många gånger om dagen. Hur kan detta komma sig?

Hur fungerar vår kropp egentligen, vad är vi designade att äta? Hur påverkas vårt immunförsvar av kosten? Vad är det som orsakar att vi får inflammationer i kroppen?

Många frågor som får ett svar i boken ”Frisk av mat, LCHF från början”!
 
Har några vänner med barn på besök, yngste på 2,5år. Lunch:

Huvudingrediens: kyckling (skär ner till lämpliga mat bitar, krydda, sjud ell bryn dem). Brocoli (sjud till ärlig konsistens, skär i bitar).

Vänd ner allt i tex stekpanna, ev ner med något mer gott, idag hade vi i syltlökar.
Vispa ihop några(4)ägg i en bunke, häll över det som är i stekpannan, låt sjuda.

Färdigt

Gärna en sallad att servera till.

OBS. Salta efter behag

Ps. Ibland lägger vi rester av detta på smörgås.
 
Re: Vad blir det för mat? Att mat är viktigt Det vet vi.

Mat och innehållet i det vi intar ÄR viktigt.

Nytt samband mellan tarm och hjärna
2014-09-07
Ny forskning från Uppsala universitet visar att ett hormon som utsöndras i tarmen när vi äter påverkar en del av hjärnan som är viktig för inlärning och minne. Resultaten har nyligen publicerats i den vetenskapliga tidskriften Diabetes.



Här lite mer om det


http://www.neuro.uu.se/Detaljsida_-_Nyh ... tId=339708
 
Tillbaka
Topp