Varför är ni familjehem?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Här går det hett till :smirk:

Jag är inte familjehem.
BellaDona
Du har rätt i en del du skriver. Men nu vill jag försöka få dig att förstå mig.

du:
Utgå inte ifrån att soc alltid gjort rätt i sin bedömning när de vill placera barn hos er, det är allt jag säger
jag:.
Det är ju det omvända för familjehemmen.
Soc skickar hem barn för att det är dyrt att ha dem placerade. Ut gå inte från att alla barn som får komma hem får det bra. Din slut kläm -"det är allt jag säger". Är dömande bara så du vet varför du retar upp folk. Och det är ju onödigt om man vill föra en vettig diskussion.

Du:
Det är aldrig dina barn. Barnet har en mamma och en pappa, du och din partner ska inte inta de rollerna. Jag vet inte om du har det minsta uns av empati i kroppen, men försök för en sekund att sätta dig in i den fruktansvärda situationen att ditt barn tas ifrån dig på
jag:
Nu undrar ju jag om du har barn?? För detta påstående är motsatsen till empati. Jag begriper inte varför det är en synd att vara en mamma/pappa till någons annans barn.
Jo familjehemmens uppdrag är just det att vara mamma och pappa till någons annans barn allt annat vore grymt. Och jag säger då det tror ingen har "missat" att det finns ett till föräldrapar till barnet. Alla förstår smärtan för föräldrarna, men uppdraget är omhändertagandet av barnet.

Du känner och vet massa folk som blivit av med sina barn! Det gör inte jag. Men jag känner till folk och jag tvekar inte på att soc gjort fel (i de fallen men jag begriper att det förekommer) det dom gör är snarare försent.
Jag känner flera familjehem och de är alla vanliga "svensson"
Som vill ge lite extra till någon som inte fick det lika bra

Du:.
Ja, föräldrarna har försörjningsplikt och det har inte ni. Ni har faktiskt ingen plikt över huvud taget att offra er så enormt som en del av er tycks göra. det är ju helt frivilligt.
jag: Nu har du dålig attityd. "offra" "frivilligt" det där är rena på hopp. Har familjehem ingen rätt att klaga? Detta forum är till för familjehem. Oftast är det dom jobbiga sakerna man behöver skriva om. Inte när livet dansar fram. Menar du att när det blir jobbigt för familjehemet ska dom skicka barnet vidare? Vore det empatiskt?

Du:
Jag skrev ingenstans att ni ska göra det gratis, så lugna ner dig lite.
jag: Du kan ju gott också lunga ner dig lite. Men i rena pengar vad anser du att ett familjehem ska få?
 
jo det är just nu MINA barn och jag är rätt så säker på att dem ALDRIG mer ska tillbaka till dem som kallar sig mamma och pappa. Empati för dessa bio, NEJ det har jag INTE. Empati för dessa är det enbart sadister som känner.

Jag har inte den tiden att fundera på hur andra bios med omhändertagna barn mår för all min tid går åt till att vårda dessa GRAVT traumatiserade barn som fått både fysiska och psykiska men för livet...

Jag bryr mig inte om hur föräldrarna mår utav den enkla anledning att det är inte min uppgift.
Jag har ett uppdrag som soc gett mig och det går ut på att ta hand om dessa barn (älska och vårda) sköta umgängena ett par ggr per år och telkontakt INTE att vurma om bios.

Tack för mig
 
Jag är ledsen om jag brutit mot några regler, jag är sprillans ny på forumet, (inte en ursäkt, men förhoppningvis en förklaring).

Mina inlägg har varit kommentarer till och svar på andras inlägg, jag får väl svara när jag blir "tilltalad"? Eftersom andra har förklarat sin ståndpunkt villle jag förklara min ståndpunkt. Fick jag inte göra det? Det är ett ensidigt diskussionsforum om bara somliga får förklara var de står i en fråga men inte alla!

Trådens rubrik är Varför är ni familjehem? Jag tyckte att tråden ganska snabbt kom att handla om ekonomiska saker. Jag uttalade min åsikt. Jag är ledsen om jag i och med detta bröt mot några regler, jag kan ärligt säga att jag inte menade något illa. Jag kanske är lite för ärlig ibland. :oops:


Det jag säger är attt barn omhändertas för lätt ibland, på alldeles för svaga grunder. Det är inget jag hittar på jag vet det. Jag kan dock naturligtvis inte lägga upp dokumentation på dessa fall - det är sekretess på dessa fall. Jag måste ta hänsyn till de föräldrar och barn som lagt sia falll i mina händer. Jag hoppas på förståelse och respekt för dettta. Jag berättar så mycket jag kan, men man kan se i dennna tråd vad som hände när jag berätttade kretess på dessa fall. Jag måste ta hänsyn till de föräldrar och barn som lagt sia falll i mina händer. Jag hoppas på förståelse och respekt för dettta. Jag berättar så mycket jag kan, men man kan se i dennna tråd vad som hände när jag berätttade- jag möttes av hån. Inte för att det gör mig personligen något, det är inte jag som uppplevt det. Men för kvinnan som behövt gå igenom ett mindre helvete som pågår än har det naturligtvis känts som ett dubbelt helvete - hon har gått igenom allt en gång; och det resulterade i att hon förlorade sina barn. Nu går hon igenom allt en gång till genom att berätta om det - och bemöts av hån och får höra att hon ljuger...


Du har också gåttt igenom något fuktansvärt, och jag beklagar det verkligen. Så bra att du fått hjälp! Min bekanta kunde också ha behövt hjälp, hon bad om stöd - "hjälpen" var att hon och hennnes barn skilde åt. Hur har det hjälpt någon?!

Detta och många andra fall är skälen till att jag inte jublar och applåderar åt soc. Systemet måste ändras!

Självklart måste socialen kunna omhänderta barn och ungdomar vid behov; men jag anser att det måste bli svårare att omhänderta andra barn som mycket väl har det bra i föräldrahhemmet!



Nu hoppas jag tråden ska få handla om Varför man blir familjehem och inget annat. Ber om ursäkt för att jag lät mig ryckas med och komma helt ur ämnet.

Hoppas jag fick ordning på tråden, den såg ganska konstig ut innan jag postade den....
 
my79 sa:
jo det är just nu MINA barn och jag är rätt så säker på att dem ALDRIG mer ska tillbaka till dem som kallar sig mamma och pappa. Empati för dessa bio, NEJ det har jag INTE. Empati för dessa är det enbart sadister som känner.

Jag har inte den tiden att fundera på hur andra bios med omhändertagna barn mår för all min tid går åt till att vårda dessa GRAVT traumatiserade barn som fått både fysiska och psykiska men för livet...

Jag bryr mig inte om hur föräldrarna mår utav den enkla anledning att det är inte min uppgift.
Jag har ett uppdrag som soc gett mig och det går ut på att ta hand om dessa barn (älska och vårda) sköta umgängena ett par ggr per år och telkontakt INTE att vurma om bios.

Tack för mig

Tråden skulle som sagt behandla varför man blir familjehem. Jag skulle precis lämna tråden, mina synpunkter hör inte hemma i den. Men det här inlägget måste jag bara besvara!

Det måste vara jobbigt för dig att inte kunna förstå ens ett enkelt inlägg på internet. Trots att jag förklarade min ståndpunkt, på enkel svenska, verkar det inte som att du förstod vad jag skrev.

Haha! Nej du lilla vän, jag känner inte en sjuklig passion för de biologiska föräldrarna (använd inte ord du inte förstår innebörden av, nu förstår du kanske varför). Jag skrev flera rader i mitt inlägg men av någon anledning gick det inte in. Jag känner starkt för både barnen och deras biologiska föräldrar. Socialtjänsten har som mål att barn och biologiska föräldrar ska leva tillsammans (det finns till och med skrivet i Socialtjänstlagen - inte för att soc brukar bry sig så mycket om den) och finns det inga hinder är det ju det man ska jobba för.

I ditt förra inlägg skrev du att barnen var dina så länge de bodde hos dig, därför är det okay att barnen kallar dig och din ev partner "mamma" och "pappa". Det var underförstått att barnen skulle tillbaka till sina biologiska föräldrar. Men så är det inte nu. Nej, nu har de biologiska föräldrarna plötsligt tillfogat barnen GRAVA (använder versaler eftersom du gjorde det) trauman och barnen har fått psykiska och fysiska men för livet. Du är "rätt säker" på att barnen aldrig kommer flytta tillbaka till de biologiska föräldrarna. Som ett litet tjuvnyp kastar du ur dig att enbart sadister känner empati med dessa föräldrar.

Ja du, my79. Tänk hur snabbt allt kan förändras till det värre! Först var det ganska hyfsat men nu har de biologiska föräldrarna plötsligt utsatt barnen för så mycket våld att de skadats för livet och troligtvis aldrig kommer hem igen. Så det kan bli, hör du!

Missförstå mig inte (men det lär du väl göra ändå). Jag avskyr barnmisshandel, så är det så att de biologiska föräldrarna utsatt barnen för det känner jag inget annat än avsky gentemot dem.

Jag är säker på att de brister som kan orsaka att barn omhändertas kan "jobbas bort", så att föräldrarna kan få hem barnet igen. Men vad gäller misshandel är jag inte lika säker. Jag har läst att en man som misshandlar sin flickvän/fru inte kan "jobba bort" de impulser han har att slå henne, de kan möjligtvis dämpas men inte jobbas bort. Då är det väl samma sak med att slå barn?
 
WoddyoBuzz sa:
Här går det hett till :smirk:

Jag är inte familjehem.
BellaDona
Du har rätt i en del du skriver. Men nu vill jag försöka få dig att förstå mig.

du:
Utgå inte ifrån att soc alltid gjort rätt i sin bedömning när de vill placera barn hos er, det är allt jag säger
jag:.
Det är ju det omvända för familjehemmen.
Soc skickar hem barn för att det är dyrt att ha dem placerade. Ut gå inte från att alla barn som får komma hem får det bra. Din slut kläm -"det är allt jag säger". Är dömande bara så du vet varför du retar upp folk. Och det är ju onödigt om man vill föra en vettig diskussion.

Du:
Det är aldrig dina barn. Barnet har en mamma och en pappa, du och din partner ska inte inta de rollerna. Jag vet inte om du har det minsta uns av empati i kroppen, men försök för en sekund att sätta dig in i den fruktansvärda situationen att ditt barn tas ifrån dig på
jag:
Nu undrar ju jag om du har barn?? För detta påstående är motsatsen till empati. Jag begriper inte varför det är en synd att vara en mamma/pappa till någons annans barn.
Jo familjehemmens uppdrag är just det att vara mamma och pappa till någons annans barn allt annat vore grymt. Och jag säger då det tror ingen har "missat" att det finns ett till föräldrapar till barnet. Alla förstår smärtan för föräldrarna, men uppdraget är omhändertagandet av barnet.

Du känner och vet massa folk som blivit av med sina barn! Det gör inte jag. Men jag känner till folk och jag tvekar inte på att soc gjort fel (i de fallen men jag begriper att det förekommer) det dom gör är snarare försent.
Jag känner flera familjehem och de är alla vanliga "svensson"
Som vill ge lite extra till någon som inte fick det lika bra

Du:.
Ja, föräldrarna har försörjningsplikt och det har inte ni. Ni har faktiskt ingen plikt över huvud taget att offra er så enormt som en del av er tycks göra. det är ju helt frivilligt.
jag: Nu har du dålig attityd. "offra" "frivilligt" det där är rena på hopp. Har familjehem ingen rätt att klaga? Detta forum är till för familjehem. Oftast är det dom jobbiga sakerna man behöver skriva om. Inte när livet dansar fram. Menar du att när det blir jobbigt för familjehemet ska dom skicka barnet vidare? Vore det empatiskt?

Du:
Jag skrev ingenstans att ni ska göra det gratis, så lugna ner dig lite.
jag: Du kan ju gott också lunga ner dig lite. Men i rena pengar vad anser du att ett familjehem ska få?


Jag kommer aldrig få lämna den här tråden.... :wink:

Just nu orkar jag faktiskt inte besvara allt du skrivit, men jag skulle vilja bemöta det där om att säga "mamma" och "pappa". Anledningen till att jag tycker det är fel är inte bara de biologiska föräldrarnas känslor. Det är ju trots allt inte de som är de viktigaste i situationen, även om jag som mamma kan sätta mig in i hur hemskt det måste vara att höra sitt barn kalla någon annan "mamma" eller "pappa". Även om föräldrarnas känslor inte är de viktigaste så finns de ju där, och jag tycker att föräldrarna måste få ha dem (men självklart inte ge utlopp för dem när barnet är närvarande!). Jag tycker bara det är så synd om barnet säger mamma och pappa till familjehemmet, och så ska de ha umgänge med de biologiska föräldrarna. Vid de tillfällena "förväntar sig" nog bioföräldrarna (jag ger upp, jag skriver "bio" som ni andra) att hon säger "mamma" och "pappa" till dem. Eller andra personer kanske säger "mamma" och "pappa" om bioföräldrarna till barnet.

Blir inte detta ytterst förvirrande för barnet? Kan ett litet barn hantera att ha två mammor och två pappor?

Det var mycket så jag tänkte.


Och hur blir det med eventuell hemflytt eller flytt till nytt familjehem? Blir det inte förvirrande för barnet om ett föräldrapar "försvinner"? Och vid flytt till nytt familjehem, hur ska barnet titulera "föräldrarna" där? Ska hon säga "mamma" och pappa" till dem ockå? Hur många föräldrar kan/ska ett barn ha?

Vad gäller det övriga du skrivit orkar jag inte mer ikväll, det är ju dessutom dags att lämna tråden. Kanske kan någon starta en ny tråd med lämplig titel, i lämpligt forum? "Här ger vi BellaDonna stryk", kanske? :wink:

Ja, jag har varit arg men det är för att jag har sett saker från en annan synvinkel och tyckt att många härinne saknat förmågan att göra samma sak. Det var en "kulturkrock" att komma hit, helt enkelt.

Jag har börjat lugna mig lite, men sedan handlar det ju väldigt mycket om hur man blir bemött, du förstår hur jag menar va?

Jag kommer nog vara arg fler gånger (om jag inte blir utslängd, förstås) men jag kommer också att anstränga mig mer för att se saker ur ett annat perspektiv.

Men en viktig del är ju att jag, som jag redan skrivit, brinner för att barn och föräldrar ska få vara tillsammans. Och då kan det ju förstås bli en och annan "smäll" mellan mig och andra medlemmar.

Titta, jag har skrivit massor, kunde lika gärna svarat på alla dina frågor... :oops:
 
Var vänlig o återgå till det tråden handlar om. Det andra kan tas via pm. Personligt meddelande . En aggressiv ton gagnar inga barn eller vuxna personer. O regler på forumet ska hållas. Därför tänker man igenom det man skriver . O skriver inte allt man tänker
 
För den fantastiska möjligheten att få hjälpa och påverka en annan människa!

Vi har inga egna barn utan det mest "biologiska" i vår familj är vår hund... :D

Både jag och min flickvän ser dagligen barn och ungdomar som behöver ett familjehem. Vi jobbar inom yrken där vi ser många utsatta familjer. Självklart vill vi hjälpa! Vi har valt det som yrken, som människor och nu som bonusföräldrar.

Vi är två tjejer som dagligen upplever den kick det är att se vårt bonusbarn göra framsteg. Det är den största kicken i världen att få kvitto på att allt det hårda, jobbiga och tårfyllda jobb man lagt ner.. det ger resultat.

Vi hjälper en ungdom och vi hjälper ungdomens föräldrar genom att hjälpa deras ungdom att ha en relation med dom. Vi är bonusmammor och vårt bonusbarn är mycket nöjd med sin trippla uppsättning av "mammor" och även biomamma är nöjd över detta. Så länge vi är bonus och inte bio, något vi aldrig kan bli.

Nu hoppas vi och längtar efter fler barn och ungdomar. Vi är båda uppvuxna med halvsyskon, styvsyskon, familjehemssyskon och jag har även syskon som har sina barn familjehemsplacerade. Så jag har sett familjehemmet ur många vinklar.. Det gör att jag ser vikten av att vi finns.

Så jag gör det av det egoistiska skälet att jag mår så himla bra av att få hjälpa, och jag älskar att ge och få denna krävande kärlek!
 
WoodyOBuzz: Du kan ju gott också lunga ner dig lite. Men i rena pengar vad anser du att ett familjehem ska få?

Jag har varit ganska lugn hela tiden, det är andra som jagat upp sig över det jag skriver.

Jag vet inte om det redan är så, har inte haft tid att kolla upp alla detaljer vad gäller ersättningar, men en summa motsvarande barnbidraget+bidragsförskottet är vara fullt tillräckligt. Extra ersättning för kläder, skor o dyl samt för eventuella mediciner.

Det får inte bli så att man tar emot placeringar för att tjäna pengar på det. (Ja ja. Jag vet. "Ingen gör så", "Alla tar emot placeringar av sitt hjärtas godhet". Alla som läst en tidning, lyssnat på radio eller sett på TV de senaste femton-tjugo åren vet att det inte är sant, men vi kan ju leka låtsatslekar om det känns bättre.)

När jag ser kommentarer som "Vi har inte råd att låta stå rum tomma" funderar jag över om det är hotell som drivs? En sådan attityd ökar risken för felaktiga omhändertaganden.
 
kan inte denna frågan ang ersättning flyttas till just ekonomi så kan vi fortsätta diskutera där ist?????
 
Jag stänger denna tråden för tillfället då den behandlar andra ämnen. Tråden kan komma att editeras, dvs att alla inlägg som inte är relaterade till huvudrubriken på tråden, raderas helt.

Är det någon som vill berätta om varför ni är familjehem, skicka ett PM till mig så öppnar jag tråden för ändamålet.

Hälsningar
Anne
admin
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp