Deklaration

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej

Jag tittar på min deklaration just nu, och mitt arvode och omkostnad står hela beloppet som lön, så min ruta nr 05 är helt tom?
Jag frågade min kommun om detta förra året och dom var helt ovetande, detta är en liten kommun, men jag vet att de har flera familjehem...... hur gör jag nu?

Jag ska betala in drygt 6 000 så det kanske blir rätt på ett konstigt sätt ändå?

Mycket tacksam för hjälp :?
Ester
 
men du... vad står på dina lönespecar du får från kommunen? Är det uppdelat där med arvode för sig och omk för sig?
Annars måste kommunen rätta till detta för då är det fel rakt igenom. Du kan inte dra av något som inte står i ruta 5.


Ester sa:
Hej

Jag tittar på min deklaration just nu, och mitt arvode och omkostnad står hela beloppet som lön, så min ruta nr 05 är helt tom?
Jag frågade min kommun om detta förra året och dom var helt ovetande, detta är en liten kommun, men jag vet att de har flera familjehem...... hur gör jag nu?

Jag ska betala in drygt 6 000 så det kanske blir rätt på ett konstigt sätt ändå?

Mycket tacksam för hjälp :?
Ester
 
Adal.....Jag har haft ett "vanligt" jobb också och betalat alldeles för lite i skatt. På något sätt har jag jobbat för mycket, ingen ide att tjäna över brytpunkten, och har därför valt att vara hemma på heltid. Finns det inga andra avdrag man kan göra? Tips?
 
maggan... ränte avdrag... resor till och från jobbet... pensionsspar... är väl det jag kommer på sådär spontant
samtidigt så tycker jag att din kommun ska rätta upp det som de har gjort fel på, omkostnaden ska inte blandas med arvodet det är du som förlorar på det och det ska du absolut inte göra.
 
Håller med Adal, det är kommunens sak att skilja arvode och omkostnad. Men om du vet hur mycket du har i omkostnad så kan du ju räkna bort det och fördela om det själv och skriva det i rätt ruta.
Förra året försökte jag slippa skatta alls för omkostnaden efter som den ska var beskattningsfri, men se det gick inte. (hade hjälp)

/ Lilla ja
 
Hej igen

På min lönespec. står det ju uppdelat, jag hade lönebortfall en del av förra året så det står/stod, dels arvodet, omkostnad och bilersättning. Och jag har inte betalat skatt för omkostnaden.
Har ju varit familjehem nu i drygt 2 år så detta påpekade jag för min kommun förra året med, men fick till svar att jag hade fel om detta. och förra året gick min deklaration med -176 kr så då trodde jag att då var det väl ok :cry:
Men kan jag ändra på min deklaration själv, att jag drar av min omkostnad på min lön, sätter omskostnaden i ruta 05, och sen drar av den samma -5000 i ruta 06? eller måste kommunen rätta till det?
Usch vad krångligt allt blir nu..........det är väl ingen risk hoppas jag att jag är tvungen att betala in mer än dessa 6000 som jag är skyldig nu :?
Ester
 
Ester...
du ska inte dra bort de där 5000 från den totala summan. Det går per automatik.
Där ska stå hur det är utbetalt i kronor och ören. Det borde finnas någon slags löneavdelning på kommunen som du kan prata med. Annats tycker jag att du ska ringa skatteverket och fråga så att det inte uppstår ytterligare frågor om riktigheten i avdraget.
Lycka till och hoppas att kommunen sköter sig bättre nästa gång.
 
Puckat tycker jag det är av staten som låter omkostnaden vara med och beskattas över huvud taget,

Om du nu inte tar upp summan du får av soc för barnets omkostnader då blir du tvungen att betala skatt på rubbet. Drar du av det så blir det bara skatt på de första 5000 kr ca 1500 i skatt.

Lycka till

Själv fick jag 71 000 i rest skatt JIPPI. Vi kom upp på nivån för statlig inkomstskatt och det dras inte automatiskt, det får man ombesörja själv.
 
Tack för all hjälp.

Ska ringa till min löneutbetalare och till skatteverket direkt på måndag för att rätta till detta, får väl även rätta till för förra året :littlesad Tyckte det var konstigt att jag låg back med 6 000 kr, för jag jobbar lite extra ibland och där har jag bett dom dra extra mycket i skatt...
Får hoppas att damen på lönekontoret är på bättre humör i år när jag ringer och frågar än vad hon var förra året :x som sagt Tack.....
 
Trygga Rekan sa:
Puckat tycker jag det är av staten som låter omkostnaden vara med och beskattas över huvud taget,

Om du nu inte tar upp summan du får av soc för barnets omkostnader då blir du tvungen att betala skatt på rubbet. Drar du av det så blir det bara skatt på de första 5000 kr ca 1500 i skatt.

Lycka till

Själv fick jag 71 000 i rest skatt JIPPI. Vi kom upp på nivån för statlig inkomstskatt och det dras inte automatiskt, det får man ombesörja själv.

De 1500 som skatten blir på 5000 som vi får skatta för ska kommunen betala extra omkostnadsersättning med 130 kr/månad som kompensation. Har man uppdrag från flera kommuner så är det den kommun som du har mesta omkostnadsersättningarna ifrån.
Mat-tilda
 
Hej!
Ursäkta men jag måste fråga, har varit familjehem och fick nu en efterbeskattning på över 4000:-
Jag läste att man kan göra ett avdrag i ruta 5 och 6 , men hur gör man detta??
Undert" inkomster- tjänster" så står det först "lön, förmåner, sjukpenning mm. och så står där en summa.
Under så står det "kostnadsersättning" och en summa ,bakom finns en vit ruta där det står "05" är det denna summa som ska dras av i ruta "06" som står under rubriken "Avdrag - Tjänster" ??
Har inte haft en aning om att man kan göra så, fick efterbeskattning även förra året, men visste då alltså inte att man hade rätt att göra avdrag.
Skulle bli väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig!!

familjehemmet.se sa:
Glöm inte att göra avdrag för omkostnaden!

I ruta 05 finns summan för omkostnadsersättningen, denna ska dras av i ruta 06.

Jag hade själv glömt bort det så jag var inte så glad när jag kollade min deklaration förra veckan, men så idag så fick jag frågan från ett annat familjehem och kollade upp det lite mer och kom då på att jag glömt dra av!
Så istället för att betala 10- tusentals kronor i restskatt, så får jag istället tillbaka hela 276 kr :D

Soliga hälsningar
Anne
 
Hej Bennebuu!
Du ska göra avdrag på kostnadsersättningen. Summan i ruta 05 ska fyllas i ruta 06. Visste inte heller om detta innan jag läste här i forumet, trodde det skedde automatiskt. Hade missat göra avdrag även förra året och har nu gjort en omprövning till Skatteverket, det kan du göra 5 år tillbaka i tiden.

Mvh
 
Tack för tipset!! Jag hade inte en aning om detta!! Jag ska gå upp på Skatteverket och begära en omprövning genast. Tur att detta forum finns för man får veta mycket man har STOR nytta av! :razz:

nanna66 sa:
Hej Bennebuu!
Du ska göra avdrag på kostnadsersättningen. Summan i ruta 05 ska fyllas i ruta 06. Visste inte heller om detta innan jag läste här i forumet, trodde det skedde automatiskt. Hade missat göra avdrag även förra året och har nu gjort en omprövning till Skatteverket, det kan du göra 5 år tillbaka i tiden.

Mvh
 
Varsågod! Jag fick själv tipset här inne och tur var väl det. Jag har missat massa tusenlappar som jag nu får tillbaka tack vare det :banan:
 
Halloj

Nu har jag pratat med både skatteverket och min kommun, och de skulle kolla upp det och återkomma, men jag har kollat lite själv och jag tror kommunen helt enkelt har struntat i att redovisa omkostnaden, den är inte med alls, så detta är ju inget jag kommer att tjäna på tyvärr, men rätt ska vara rätt :cry:
Verkar som om dom har gjort det med alla familjehem i den kommunen..........
 
bra att dom kollar upp det...Men du ska inte förlora på det. Det ska betalas ut 130kr extra varje månad just för att det ska täcka upp de 5000 kr som är beskattningsbara.

/Adal

Ester sa:
Halloj

Nu har jag pratat med både skatteverket och min kommun, och de skulle kolla upp det och återkomma, men jag har kollat lite själv och jag tror kommunen helt enkelt har struntat i att redovisa omkostnaden, den är inte med alls, så detta är ju inget jag kommer att tjäna på tyvärr, men rätt ska vara rätt :cry:
Verkar som om dom har gjort det med alla familjehem i den kommunen..........
 
Tycker också det är konstigt, får fråga någon klok varje gång. Men precis som dom säger så tar man pengarna i ruta 5 och skriver i ruta 6 och hokus pokus så får man pengar och slipper betala. Tycker det är så bra så jag ifrågasätter det inte. :claphappy:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp