Har inte exak med tråden att göra, bara lite i marginalen sisådär :smirk: .
Men, en bra sak är att skaffa sig en privat pensionsförsäkring,framförallt för en själv när man som pensionerat familjehem lyfter sin ynka pension. Kommunerna betalar ju ingen tjänstepension överhuvudtaget.
Jag tror lite osäkert förvisso att det automatiskt das av 12000 kr/år på skatten om man betalar in 12000 kr i pensionsförsäkring, kanske är summan mer eller mindre, men jag tror den ligger därikring.
Jag betalar hellre in dem 1000 kr/månaden i pensionförsäkring stället för att jag ringer o ber kommunen dra 1000 kr extra i skatt......
Självklart får man betala in mer eller mindre i pensionsförsäkring, men summan som dras av på skatten tror jag som sagt är 12000 kr. Det är ju pengar man faktiskt betalar till sig själv tänkt ur ett längre perspektiv.
Nu hade jag redan mina pensionsförsäkringar långt innan vi blev familjehem.
En annan sak som också ligger lite i ytterkanten. Vi fick ett nytt uppdrag i år, vi fick ju lov o handla mycket saker=utgifter till barnet. det är en mycket snål kommun, vi fick inte ens hälften tbx i ersättning, utan har fått stå för det ur privata ekonomin. Dem utläggen, har vi rätt att göra avdrag på dem? Nu kommer det ju bli till nästa års deklaration, men iaf.
I vårt föregående uppdrag fick vi lov att bo på hotell vid vissa tillfällen som var direkt reglerat pga uppdraget. Dem utläggen fick vi också stå för helt själva. Är det något jag kan göra avdrag för? Semestrarna, kan man göra dem avdragen? Vi har inte alls fått det tbx av kommunen......