Deklaration

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Du "får inte tillbaka" nåt men den summan du drar av sänker dina totalinkomster vilket skatten beräknas på.
Särskilt viktigt om man inkomstmässigt hamnar runt brytpunkten för statlig skatt.
 
Hej på er!
Är alldeles ny här på forumet. Har inte vetat att familjehemmet funnits förrän nu. Har varit familjehem i snart 2 år.
Jag har fått en skatteskuld på 26.000 kr. Blev alldeles torr i munnen när jag såg beskedet. :littlesad
Om jag har förstått de hela rätt så ska den summa som står i kolumn 5 skrivas in i kolumn 6. Men hur kan jag räkna ut vad då skatten blir? Blir det samma skuld eller minskas den? Är det enklast att gå in på skattemyndighetens hemsida och räkna. Vart vänder jag mig med förra årets deklaration, om jag vill ändra i den?

Hälsn. Anna
 
Vi visste inte att man skulle göra avdrag i deklarationen när man är familjehem, så förra året så stod vi och betalade efterbeskattning.
När vi fick veta att detta gick att få omprövning på ,så gick vi in till skatteverket och fick fylla i ett papper. Nu väntar vi på besked på omprövningen.

På detta års deklaration fick vi också efterbeskattning, men när vi då deklarerade på nätet och gjorde avdraget ,så fick vi igen pengar itsället:)
När du deklararear på nätet, så ser du på uträkningen på sidan vad det blir för "slut resultat" när avdraget är gjort.


Anna T sa:
Hej på er!
Är alldeles ny här på forumet. Har inte vetat att familjehemmet funnits förrän nu. Har varit familjehem i snart 2 år.
Jag har fått en skatteskuld på 26.000 kr. Blev alldeles torr i munnen när jag såg beskedet. :littlesad
Om jag har förstått de hela rätt så ska den summa som står i kolumn 5 skrivas in i kolumn 6. Men hur kan jag räkna ut vad då skatten blir? Blir det samma skuld eller minskas den? Är det enklast att gå in på skattemyndighetens hemsida och räkna. Vart vänder jag mig med förra årets deklaration, om jag vill ändra i den?

Hälsn. Anna
 
hej Anna - välkommen till oss!

Har för mig att när man ändrar mellan 5 och 6 så ser man det utan att göra mer i skatteuträkningen (eller vad det heter)... kolla.

Ang föregående års deklarationer så får du nog vända dig till skatteverket direkt så ska dom hjälpa dig hur du gör.
 
Eje: Kommer du kanske över gränsen för statlig skatt? För då händer det prylar lixom.......

EJE sa:
:? ....Jo.... och det här förstår jag inte!!!De första 5 åren fick vi ganska bra tillbaka på skatten....över 10.000....och nu de senaste åren får vi massor av restskatt....första gången 48.000!!!???
Inget har hänt som gör att det vände så.....vad vi vet och förstår???
Nu har vi förstås sagt till om extraskatt och har senaste året betalat 4.000 extra i månaden....och får lik förb. restskatt i år igen.....????
Vi har 3 placeringar och har arbetat ungefär lika genom åren också..... :? :? :?
 
Har inte exak med tråden att göra, bara lite i marginalen sisådär :smirk: .
Men, en bra sak är att skaffa sig en privat pensionsförsäkring,framförallt för en själv när man som pensionerat familjehem lyfter sin ynka pension. Kommunerna betalar ju ingen tjänstepension överhuvudtaget.
Jag tror lite osäkert förvisso att det automatiskt das av 12000 kr/år på skatten om man betalar in 12000 kr i pensionsförsäkring, kanske är summan mer eller mindre, men jag tror den ligger därikring.
Jag betalar hellre in dem 1000 kr/månaden i pensionförsäkring stället för att jag ringer o ber kommunen dra 1000 kr extra i skatt......
Självklart får man betala in mer eller mindre i pensionsförsäkring, men summan som dras av på skatten tror jag som sagt är 12000 kr. Det är ju pengar man faktiskt betalar till sig själv tänkt ur ett längre perspektiv.
Nu hade jag redan mina pensionsförsäkringar långt innan vi blev familjehem.

En annan sak som också ligger lite i ytterkanten. Vi fick ett nytt uppdrag i år, vi fick ju lov o handla mycket saker=utgifter till barnet. det är en mycket snål kommun, vi fick inte ens hälften tbx i ersättning, utan har fått stå för det ur privata ekonomin. Dem utläggen, har vi rätt att göra avdrag på dem? Nu kommer det ju bli till nästa års deklaration, men iaf.
I vårt föregående uppdrag fick vi lov att bo på hotell vid vissa tillfällen som var direkt reglerat pga uppdraget. Dem utläggen fick vi också stå för helt själva. Är det något jag kan göra avdrag för? Semestrarna, kan man göra dem avdragen? Vi har inte alls fått det tbx av kommunen......
 
MGB... mycket bra tankar
Framför allt det där med pensionssparandet, har oxå för mig att det är 12000.

De andra frågorna hoppas jag att någon annan kan svara på för det är helt klart intressant att lyfta. Inte 17 ska vi behöva betala själva utan att få tillbaka det vi lägger ut. Då är deklarationen ett bra sätt i så fall.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp