Kan familjehem överklaga?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hjärtat sa:
Att kämpa för sitt barn behöver inte innebära att se till att få hem sitt barn, det kan också vara att se till att barnet får det bra i en ny familj (familjehemmet).

man vet aldrig hur länge ett barn ska stanna i familjehemmet men ibland så lutar det så mycket åt ett håll att man kan anpassa sig efter det.

Jag tror inte att det är hat utan frustration och rädsla. Jag har inte stött på någon som gör detta för pengarna och då återstår bara en sak-av KÄRLEK.

Och när ett barn bott länge i en familj och knutit an där så är det lika upprivande att bryta upp det som att bryta upp en biofamilj. Tänk dig in i familjehemmets situation. Du har tagit hand om ett skadad, utsatt barn. älskat barnet, tagit hand om och uppfostrat, pussat, kramat, tröstat, nattat. Du har varit barnets mor/far. Om du då efter flera år ska lämna bort barnet till ett hem där du tror att barnet far illa...
Jo jag förstår....det är jobbigt för alla.
Om du är en människa med mänskliga känslor hur ska du bara kunna rycka på axlarna är lämna bort barnet då-skita i barnet?

Familjehem är vanliga människor som gör detta för att de har "hjärtat på rätta stället". hur ska samma människa både kunna älska och knyta an för att senare "slänga barnet till vargarna"?

Nu förklarar jag utifrån att familjehemmet anser att det är skadligt för barnet att flytta hem.
 
envis sa:
Hjärtat sa:
Att kämpa för sitt barn behöver inte innebära att se till att få hem sitt barn, det kan också vara att se till att barnet får det bra i en ny familj (familjehemmet).

man vet aldrig hur länge ett barn ska stanna i familjehemmet men ibland så lutar det så mycket åt ett håll att man kan anpassa sig efter det.

Jag tror inte att det är hat utan frustration och rädsla. Jag har inte stött på någon som gör detta för pengarna och då återstår bara en sak-av KÄRLEK.

Och när ett barn bott länge i en familj och knutit an där så är det lika upprivande att bryta upp det som att bryta upp en biofamilj. Tänk dig in i familjehemmets situation. Du har tagit hand om ett skadad, utsatt barn. älskat barnet, tagit hand om och uppfostrat, pussat, kramat, tröstat, nattat. Du har varit barnets mor/far. Om du då efter flera år ska lämna bort barnet till ett hem där du tror att barnet far illa...
Jo jag förstår....det är jobbigt för alla.
Om du är en människa med mänskliga känslor hur ska du bara kunna rycka på axlarna är lämna bort barnet då-skita i barnet?

Familjehem är vanliga människor som gör detta för att de har "hjärtat på rätta stället". hur ska samma människa både kunna älska och knyta an för att senare "slänga barnet till vargarna"?

Nu förklarar jag utifrån att familjehemmet anser att det är skadligt för barnet att flytta hem.
JA JAG FÖRSTÅR...DETTA ÄR JOBBIGT FÖR ALLA
 
För mig har kämpa betytt att jag ska se till att göra vissa förändringar och sedan få hem barnet. Men det finns olika biosar
 
Förresten vet NÅGON överhuvudtaget hur det går till? Om soc anser att barnet skall flytta hem...hur gör soc då????Går dom via domstol? Min egen utredning som jag har fått läsa va mkt positiv...vad gör soc med den utredningen? Vet någon?
 
Jag brukar jämnställa oss, familjehemsmamma och familjehemspappa som en part i en skillsmässa där biologföräldrarna är den andra parten. Just nu är vi familjehemsföräldrar boendefamilj och biologfamiljen är umgängesfamilj. Vi har samma ansvar för att barnet har det bra i båda familjerna och det kan mycket väl bli så att biologfamiljen blir boendefamilj och vi en umgängesfamilj som sakta skolas ur biologfamiljen. Vi familjehem har alltid barnen till låns likasom med biologiska barn. Bara olika länge.
Mat-tilda
 
mat-tilda sa:
Jag brukar jämnställa oss, familjehemsmamma och familjehemspappa som en part i en skillsmässa där biologföräldrarna är den andra parten. Just nu är vi familjehemsföräldrar boendefamilj och biologfamiljen är umgängesfamilj. Vi har samma ansvar för att barnet har det bra i båda familjerna och det kan mycket väl bli så att biologfamiljen blir boendefamilj och vi en umgängesfamilj som sakta skolas ur biologfamiljen. Vi familjehem har alltid barnen till låns likasom med biologiska barn. Bara olika länge.
Mat-tilda
Önskar du var familjehem till mitt barn....mina dom vill äga barnet...tro eller ej
 
envis sa:
mat-tilda sa:
Jag brukar jämnställa oss, familjehemsmamma och familjehemspappa som en part i en skillsmässa där biologföräldrarna är den andra parten. Just nu är vi familjehemsföräldrar boendefamilj och biologfamiljen är umgängesfamilj. Vi har samma ansvar för att barnet har det bra i båda familjerna och det kan mycket väl bli så att biologfamiljen blir boendefamilj och vi en umgängesfamilj som sakta skolas ur biologfamiljen. Vi familjehem har alltid barnen till låns likasom med biologiska barn. Bara olika länge.
Mat-tilda
Önskar du var familjehem till mitt barn....mina dom vill äga barnet...tro eller ej

Hur menar du? Och varför tror du att de vill göra det?
 
Hjärtat sa:
Att kämpa för sitt barn behöver inte innebära att se till att få hem sitt barn, det kan också vara att se till att barnet får det bra i en ny familj (familjehemmet).

man vet aldrig hur länge ett barn ska stanna i familjehemmet men ibland så lutar det så mycket åt ett håll att man kan anpassa sig efter det.

Jag tror inte att det är hat utan frustration och rädsla. Jag har inte stött på någon som gör detta för pengarna och då återstår bara en sak-av KÄRLEK.

Och när ett barn bott länge i en familj och knutit an där så är det lika upprivande att bryta upp det som att bryta upp en biofamilj. Tänk dig in i familjehemmets situation. Du har tagit hand om ett skadad, utsatt barn. älskat barnet, tagit hand om och uppfostrat, pussat, kramat, tröstat, nattat. Du har varit barnets mor/far. Om du då efter flera år ska lämna bort barnet till ett hem där du tror att barnet
Om du är en människa med mänskliga känslor hur ska du bara kunna rycka på axlarna är lämna bort barnet då-skita i barnet?

sÅ JAG SKALL INTE KÄMPA över mitt barnbarn...

Familjehem är vanliga människor som gör detta för att de har "hjärtat på rätta stället". hur ska samma människa både kunna älska och knyta an för att senare "slänga barnet till vargarna"?

Nu förklarar jag utifrån att familjehemmet anser att det är skadligt för barnet att flytta hem.
 
välkommen till forumet Envis

jag tycker det är bra att du som bioförälder hittat hit. Jag tänker ofta på de föräldrar vars barn jag "lånar".

Ett Familjehem kan inte överklaga. Men det kan göra en orosanmälan, men då måste det vara faktiska orsaker.

Om de skälen som fanns när ett LVU togs är borta nu. Att saker och ting ordnat upp sig så kan jag inte se annat än att barnet ska flytta till dig. Synd att du och familjehemmet inte ser lika på saken, det underlättar ju. Kan du inte fråga vad familjehemmet anser som skäl till att inte barnet ska flytta hem.

Jag hoppas på det bästa för ditt barn.
 
Hej igen...Vet någon hur soc gör med eventuell hemflytt? Går soc via domstol eller bestämmer dom själva?
 
Ida sa:
De barn/ungdomar som flyttar hem härifrån har inte gått via domstol. Det har varit SOL placeringar.
Aha,,,mitt barn har lvu pga att vi är två vårdnadshavare. Pappan var emot placering och jag var för. Pga pappan blev det lvu....orättvist mot mig egentligen...men men.
Gud vad jag är nyfiken på HUR soc kommer att göra. Bestämma hemflytt själva eller via nåt..vad det än heter.
 
Jag har alltid uppfattat det som att hem flytt sker i samförstånd mellan BIO och SOC, Med eller utan Familjehemmet.

Att en hem flytt är i samförstånd och utan dom. Har varit med om hem flytt pga komunens ekonomi. Då gjordevi7familjehemmet en OROSANMÄLAN till soc. Det är det enda ett familjehem har att ta till.

Det gav resultat. Alla i samma kommun är inte inkompetenta tack och lov.
 
Nu menar jag inte att det alltid är fel att flytta hem. tvärt om i de bästa av världar ska barnen bo med sina riktiga föräldrar.
Envis hur ser relationen ut mellan dig och familjehemmet??

För barnens skull är det bra om vi vuxna finns kvar i deras liv om än bara lite. att barnet på barnets villkor kan få ha en röd tråd genom livet. ett grattis kort från familjehemmet eller att kunna ringa och säga HEJ.
 
Trygga Rekan sa:
Nu menar jag inte att det alltid är fel att flytta hem. tvärt om i de bästa av världar ska barnen bo med sina riktiga föräldrar.
Envis hur ser relationen ut mellan dig och familjehemmet??

För barnens skull är det bra om vi vuxna finns kvar i deras liv om än bara lite. att barnet på barnets villkor kan få ha en röd tråd genom livet. ett grattis kort från familjehemmet eller att kunna ringa och säga HEJ.
Hej och tack för svar. Vad olika det kan vara...att kommunens ekonomi kan få sådana konsekvenser som drabbar barn...hmmm. För min del får familjehemmet ha den kontakt dom önskar.
 
Trygga Rekan sa:
Jag har alltid uppfattat det som att hem flytt sker i samförstånd mellan BIO och SOC, Med eller utan Familjehemmet.

Att en hem flytt är i samförstånd och utan dom. Har varit med om hem flytt pga komunens ekonomi. Då gjordevi7familjehemmet en OROSANMÄLAN till soc. Det är det enda ett familjehem har att ta till.

Det gav resultat. Alla i samma kommun är inte inkompetenta tack och lov.
Ok! Hur fick ni reda på det? Alltså anledningen till hemflytt? Får familjehem reda på alla detaljer?
 
Vi fick reda på att en hemflytt skulle ske via en släkting till den placerade. Vi tog kontakt med soc och fick väldigt svävande svar (vilket bekräftade vad vi hört)

Eftersom orsaken till placeringen var moderns brister och missbruk, som var ännu värre nu, så gjorde vi i sam förstånd med biosläkt och den placerade en OROSANMÄLAN till soc.
den placerade var placerad via organisation och det är dyrt för kommunen. Vi erbjöd oss att den placerade skulle bli kommunplacerad dierkt hos oss, men det nappade de inte på.

i och med vår anmälan så fick den placerade en lägenhet i hemkommunen och vi har en bra relation med x. och det känns bra.
 
I vårt fall fick vi veta det direkt från bio. Detta var två dagar efter att vi alla ssuttit på soc. och kommit fram till att en tillsvidarpalcering var det bästa för barnet eftersom föräldern fortfarande saknade tillräcklig förmåga för att möta barnets behov.

Vår upplevelse är att soc var otroligt fega. Man hade vid placeringens start lovat barnet att aldrig behöva flytta hem om inte vissa förutsättningar var uppfyllda. De var de inte, men soc. lät hemflytten ske ändå. Soc. tappade bollen helt och var inte ens de som berättade detta för barnet utan föräldern fick ta hela äran och vi fick försöka plocka i hop bitarna av ett väldigt trasigt och osäkert barn.

Det var enklare att låta föräldern få som den ville och sen denne kraschlada igen för att då kunna säga vad var det vi sa och återigen placera barnet :(

Ingen BBIC här inte. Den här hanteringen är inte värdig någon! Bio hade, med rätt stöd och hjälp, fått vara en utmärkt förälder. Nu väntar man bara på en krasch. Vare sig barnet eller föräldern kommer att höra av sig till soc. eftersom insatserna är alldelses för höga och kvar är ett utåtagerande och trasigt barn på väg in i vuxenvärlden med en lika trasig förälder...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp