Ett par försök till tidningsnotis:
Julen innebär för de flesta en helg av glädje där barnen fylls av en förväntan och ett pirr i magen av tanken på julklapparna . Dom kastar sig med samma iver på pepparkaksbak , kolakok samt kälkåkning och förväntan byggs upp mer och mer för var dag . Bygga pepparkakshus och klä granen och barnens tisslande sinsemellan bubblar av ren glädje och förväntan och ögonen glittrar av lycka av att få allt detta med sina föräldrar .
I all glädje finns tyvärr en baksida . Alla barn ser inte fram mot jullovet med glädje och förväntan utan nervös oro och rädsla över vad som ska hända . Ca 11 500 barn misshandlas per år , genomsnittet av dessa dör ca 10 barn per år .. Den ekonomiska krisen har gjort att barns lidande ökat och vid Julen ökar dessa övergrepp tyvärr markant .
Barnen som ingen ser eller hör och varje jul sedan ett antal år tillbaka minns jag 2 barn som ingen såg . Trots att det var liv och skrik och gråtande så såg eller hörde ingen . På juldagen hade dom blivit ihjälslagna . Speciellt minns jag Bobby .... utvecklingsstörd syntes och hördes han ännu mindre . På jullovet misshandlades och torterades han till döds .
Att inte vilja blanda sig i är ingen ursäkt när ett barn lider , fråga dig själv om du kan leva med att det barnet dör och du hade kunnat förhindra det .
Jag ber er ödmjukast , inte för min skull utan för barn som är försvarslösa , öppna era ögon och öron , se och hör de som inte syns eller hörs och snälla snälla ....Agera .
Eller så här :
Julen närmar sig med stormsteg och man ser glada , något stressade människor och barn som far fram , bubblande av förväntan och förslag till föräldrarna "vi kan väll bygga ett sånt pepparkakshus" "åh , dom julkulorna kan vi väll ha" vid julkulor större än fotbollar .
Julen , familjehögtid och framförallt barnens högtid . Bröstkorgen fylls av värme och glädje när man tänker på julafton med sina mest älskade .
Tyvärr grumlas min glädje när jag minns att julen inte betyder detta för alla . Varje jul sedan ett par år tillbaka minns jag ett speciellt år då jag delade ut tidningar . Ett par dagar innan jul i ett lägenhetshus passerar jag en lägenhet där det uppenbarligen är rejäl fyllefest och jag tycker synd om deras grannar . På tillbakavägen hör jag bråk i lägenheten och barn som skriker och gråter . Ingen täckning på mobilen utan får springa ut för att ringa 112 , där blir jag tvungen att vänta på polis för att släppa in dom i porten . Annandag jul hör jag pånyheterna och läser i tidningen att 2 syskon blivit ihjälslagna natten mellan julafton och juldagen . Lättnaden när jag får veta att det inte är de barn där jag ringde polisen är enorm . Sedan mins jag Bobby . Misshandlad och torterad till döds under jullovet .
Jag har fått veta att ca 10 barn dör p g a misshandel per år och att våldet ökar enormt mycket vid julhelgen .
Att inte vilja blanda sig i är ingen ursäkt när ett barn lider , fråga dig själv om du kan leva med att det barnet dör och du hade kunnat förhindra det .
Jag ber er ödmjukast , inte för min skull utan för barn som är försvarslösa , öppna era ögon och öron , se och hör de som inte syns eller hörs och snälla snälla ....Agera .
Fundera och justera så kanske vi får till det perfekt .
Förhoppningen är ju att folk ska vara lite mer vaksamma på andras barn än bara sina egna .
Fick även reda på att ca 11500 barn misshandlas i hemmet varje år + att det finns mörkertal åxå som ingen vill gissa på .